Overslaan en naar de inhoud gaan

Likeconomy: Waar blijven de verhalenvertellers?

Marketeers verkennen de online mogelijkheden en zetten in op meetbare zaken als likes, retweets en followers. De manier om de relatie met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeers verkennen de online mogelijkheden en zetten in op meetbare zaken als likes, retweets en followers. De manier om de relatie met de consument aan te halen, dienstverlening persoonlijker te maken en te weten te komen wat ze daadwerkelijk bezighoudt. Op het eerste gezicht een prima intentie maar met een beetje nadenken besef je dat dit niet zo rooskleurig is. Wordt er met een like aan de relatie gewerkt? Geenszins. Ik zie het steeds vaker voorbij komen, het vragen om likes, vragen om vriendschap en nog erger je ware gezicht pas tonen na de like.

related partner content for mobile comes here

Kracht van een like
Brian Solis schreef gister een goed stuk waarin hij de “” aanhaalt en uit de doeken doet hoe we de like daadwerkelijk zien. Bij het woord “fan” denk ik aan loyaliteit maar de betekenis is lang niet zo eenduidig. Uit onderzoek blijkt dat 42% van de ondervraagden aangeeft iets te liken als een vorm van support. Een behoorlijk deel van 33% geeft echter aan dit er niets mee te maken heeft en ziet het als een sociaal betaalmiddel. Ik geef jou een like, maar in ruil wil ik exclusieve content en kortingen. Met name de gebruikers van 25 jaar en ouder verwachten veel meer. Mijn timeline is geen marketingkanaal, je mag mijn persoonlijke informatie niet ongevraagd gebruiken en mijn vriendschap moet je verdienen!

Waar gaat het fout? Daar gaat het fout!
Mijn gevoel zegt dat veel bedrijven voorbijgaan aan de ultieme mogelijkheid die geboden wordt door sociale media. Het tonen van je gezicht, het werken aan een persoonlijke relatie op de lange termijn. Dat is de basis van toekomstig succes.

Vertel!
Laat het eens een keer niet bij het corporate verhaal. “Ontstaan in, fusie tussen, en wij onderscheiden ons door...”. Laat zien wie je bent, maar name waar je voor staat. Wees de held van je eigen verhaal. De grootste verhalenvertellen Martin Luther King legde niet voor niets de nadruk op zijn droom. Met jouw droom inspireer je anderen. Wanneer anderen zich herkennen in jouw verhaal zullen ze volgen. Inspirerende verhalen zorgen voor betrokkenheid en actie, inspirerende verhalen illustreren dat waar jij voor staat.

Misschien nog wel het dichtstbijzijnde voorbeeld is mijn eigen moeder. Tijdens haar zwangerschap zocht ze naar , op basis van natuurlijke materialen. Tot dan toe niet te vinden dus een eigen onderneming was geboren. Zijden wiegenhemels, wollen boxkleden en aankleedkussens. Het kan je product niet zijn maar op elke beurs en gedurende ieder gesprek weet ze je te overtuigen van haar visie en de kracht van de door haar zelfgemaakte producten. Achter het hele bedrijf en achter ieder product schuilt een verhaal. Een visie en verhaal waar mensen zich in herkennen en graag door laten enthousiasmeren. Met haar verhaal enthousiasmeert ze en zorgt ze voor betrokkenheid.

Natuurlijk is deze betrokkenheid op kleine schaal, maar laat je er eens door inspireren. Vertel me een verhaal en ik luister ademloos. Sta op als verhalenverteller en misschien dat ik je dan wel echt leuk ga vinden. Mijn like moet je verdienen.

-

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in