Lief! wint zaak merkinbreuk van Prénatal
Lief! brengt sinds juni 2005 baby- en kinderkleding op de markt onder die naam. De artikelen hebben teksten als 'lief!', 'stout!' en 'ondeugend!'. Een jaar later kwam babywinkelketen Prénatal eveneens met producten met daarop het woord 'lief'.
Lief! spande daarop een rechtszaak aan, die het bedrijf verloor. De rechter oordeelde toen dat het gebruik van het woord 'lief' door Prénatal geen inbreuk vormde op het merkenrecht, omdat consumenten het teken 'lief' van Prénatal louter als versiering zouden opvatten. Het bedrijf ging daarop in hoger beroep en is door het Gerechtshof in Den Haag alsnog in het gelijk gesteld.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet Hof oordeelt dat het merk Lief! van huis uit onderscheidend vermogen bezit en zelfs indien dat niet zo zou zijn, het merk in elk geval onderscheidend vermogen heeft verkregen door het intensieve gebruik van het merk sinds 2005.
Prénatal is gesommeerd om binnen vier weken alle baby- en kinderkleding en andere babyartikelen voorzien van het woord 'lief' uit haar winkels te verwijderen en ook 'iedere (andere) inbreuk op de rechten van Lief! binnen de Benelux' te staken. Prénatal heeft 52 filialen in Nederland.
Bron: Fashion United.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid