Overslaan en naar de inhoud gaan

Lezer nog positief over tijdschriften

Dagbladen fuseren, tijdschriften komen en gaan en de advertentiemarkt is chronisch moeilijk, maar het goede nieuws is dat lezers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sanoma Uitgevers deed onderzoek onder bijna 1.000 lezers (mannen en vrouwen) in de leeftijd 15 t/m 65 jaar. In het onderzoek, uitgevoerd door onderzoek- en adviesbureau Millward Brown / Centrum, zijn zowel 'zware' als 'lichte' tijdschriftenlezers vertegenwoordigd. Centrale vraag was 'In welke mate en op welke manier kunnen tijdschriften inspireren en verrassen?'. Met de stelling 'Ik word wel eens geïnspireerd door tijdschriften' is 93 procent het eens.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt inspiratie met name te staan voor het opdoen van ideeën. Vooral op het gebied van koken, mode, boeken/cd´s, reizen en wonen leveren tijdschriften vaak of regelmatig ideeën op. Het gaat om een praktische en functionele invulling, gekoppeld aan de interesses van de lezer. Aan de respondenten is een groot aantal bezigheden en situaties voorgelegd die inspirerend kunnen zijn. Tijdschriften lezen scoort op een na het hoogst, alleen praten met andere mensen scoort hoger. Andere bezigheden zoals reizen (46 procent), de stad ingaan (39 procent), muziek luisteren (46 procent) maar ook televisie kijken (49 procent) en internetten (56 procent) worden aanzienlijk minder inspirerend gevonden. Voor de jongere respondenten (15-30 en 31-45) zijn tijdschriften zelfs de belangrijkste inspiratiebron. Het gaat dan niet alleen om de redactionele artikelen; 83 procent geeft aan ideeën te halen uit advertenties in tijdschriften.

In hun favoriete tijdschrift ontdekken lezers leuke dingen die ze anders niet geweten hadden (84 procent) of waar ze niet bewust naar op zoek waren (79 procent). En maar liefst 92 procent ontdekt wel eens nieuwe producten in de bladen. Tijdschriften zetten lezers ook aan tot actie. Zes van de tien respondenten worden door het favoriete tijdschrift gemotiveerd om iets te doen, vier van de tien worden er regelmatig toe gebracht om te bellen of naar een winkel te gaan en twee van de tien nemen een tijdschrift mee naar een winkel om een voorbeeld(foto) of een product aan een verkoper te tonen. Bijna alle lezers (95 procent) gebruiken links naar internetsites die ze in hun blad gevonden hebben.

Het is al langer bekend dat tijdschriften meermalen worden ingekeken. Het onderzoek toont aan dat een overgrote meerderheid (83 procent) van lezers tijdschriften bewaart na het lezen. Bijna driekwart van de respondenten knipt of scheurt er wel eens iets uit wat vervolgens actief gebruikt wordt (bijvoorbeeld het koken van een recept) of als naslagwerk functioneert. Maar liefst 93 procent praat met andere mensen over iets wat in een tijdschrift gelezen/gezien is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in