Lezer nog positief over tijdschriften


Sanoma Uitgevers deed onderzoek onder bijna 1.000 lezers (mannen en vrouwen) in de leeftijd 15 t/m 65 jaar. In het onderzoek, uitgevoerd door onderzoek- en adviesbureau Millward Brown / Centrum, zijn zowel 'zware' als 'lichte' tijdschriftenlezers vertegenwoordigd. Centrale vraag was 'In welke mate en op welke manier kunnen tijdschriften inspireren en verrassen?'. Met de stelling 'Ik word wel eens geïnspireerd door tijdschriften' is 93 procent het eens.
Uit het onderzoek blijkt inspiratie met name te staan voor het opdoen van ideeën. Vooral op het gebied van koken, mode, boeken/cd´s, reizen en wonen leveren tijdschriften vaak of regelmatig ideeën op. Het gaat om een praktische en functionele invulling, gekoppeld aan de interesses van de lezer. Aan de respondenten is een groot aantal bezigheden en situaties voorgelegd die inspirerend kunnen zijn. Tijdschriften lezen scoort op een na het hoogst, alleen praten met andere mensen scoort hoger. Andere bezigheden zoals reizen (46 procent), de stad ingaan (39 procent), muziek luisteren (46 procent) maar ook televisie kijken (49 procent) en internetten (56 procent) worden aanzienlijk minder inspirerend gevonden. Voor de jongere respondenten (15-30 en 31-45) zijn tijdschriften zelfs de belangrijkste inspiratiebron. Het gaat dan niet alleen om de redactionele artikelen; 83 procent geeft aan ideeën te halen uit advertenties in tijdschriften.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn hun favoriete tijdschrift ontdekken lezers leuke dingen die ze anders niet geweten hadden (84 procent) of waar ze niet bewust naar op zoek waren (79 procent). En maar liefst 92 procent ontdekt wel eens nieuwe producten in de bladen. Tijdschriften zetten lezers ook aan tot actie. Zes van de tien respondenten worden door het favoriete tijdschrift gemotiveerd om iets te doen, vier van de tien worden er regelmatig toe gebracht om te bellen of naar een winkel te gaan en twee van de tien nemen een tijdschrift mee naar een winkel om een voorbeeld(foto) of een product aan een verkoper te tonen. Bijna alle lezers (95 procent) gebruiken links naar internetsites die ze in hun blad gevonden hebben.
Het is al langer bekend dat tijdschriften meermalen worden ingekeken. Het onderzoek toont aan dat een overgrote meerderheid (83 procent) van lezers tijdschriften bewaart na het lezen. Bijna driekwart van de respondenten knipt of scheurt er wel eens iets uit wat vervolgens actief gebruikt wordt (bijvoorbeeld het koken van een recept) of als naslagwerk functioneert. Maar liefst 93 procent praat met andere mensen over iets wat in een tijdschrift gelezen/gezien is.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid