Overslaan en naar de inhoud gaan

Leeftijdcontrole in supermarkten

Supermarkten gaan alle klanten die er jonger uitzien dan 20 jaar om een legitimatiebewijs vragen als ze alcohol willen kopen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De maatregel gaat in op 2 maart 2009. Het kabinet is blij dat de supermarkten op deze manier hun verantwoordelijkheid nemen. In een brief aan de Kamer benadrukt minister Klink - mede namens zijn collega Rouvoet van Jeugd en Gezin - nog eens dat ‘de verantwoordelijkheid voor de controle van de voor de verkoop van alcoholhoudende dranken geldende leeftijdsgrenzen ligt bij de ondernemer die deze dranken verkoopt, ongeacht wie er toezicht houdt op de naleving van de Drank- en Horecawet’.

related partner content for mobile comes here

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gaat met een brede publiekscampagne de striktere leeftijdscontrole communiceren. Supermarkten gaan ook zelf de leeftijdsgrenzen controleren door bijvoorbeeld mystery shoppers in te zetten, kondigt het CBL aan. Kassapersoneel krijgt de training ‘Soms moet je nee verkopen’.

Het alcoholgebruik onder jongeren is een punt van zorg voor het kabinet. Vergeleken met begin jaren negentig zijn drinken Nederlandse jongeren veel alcohol, Drinken op jonge leeftijd kan schadelijk zijn voor de gezondheid en bijvoorbeeld leiden tot hersenschade.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in