Komt eBay met een reclameveiling?
Nu Google volop bezig is om zich een plaats in de online en nu ook offline mediamarkt te verwerven, duikt er een bekende concurrent op die er ook brood in ziet: eBay.
MediaDailyNews kreeg lucht van een niet bij name genoemde belangrijke tv-adverteerder in de Verenigde Staten die eBay op bezoek kreeg met een presentatie over haar aspiraties in de reclamemarkt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaUiteraard biedt eBay de mogelijkheid aan om reclametijd en advertentieruimte via een veiling te laten verhandelen. Daar Google al lang het veilingprincipe toepast, is dit niet nieuw. De vraag komt eerder op: waarom heeft eBay eigenlijk zo lang gewacht met het zich profileren op andere markten dan de grote consumentenmarkt? Wellicht omdat die zo snel groeide.
En de vraag van adverteerders bestaat al een poosje. MediaDailyNews herinnert zich nog het idee van DaimlerChrysler's directeur Marketingcommunicatie Julie Roehm om in navolging van schermenbeurs Nasdaq ook voor de advertentiemarkt een elektronische beurs op te zetten.
De Association of National Advertisers (ANA) ziet veel in het idee, want het kan een prijsdrukkend effect hebben. De American Association of Advertising Agencies (AAAA) houdt zich er ook mee bezig, maar ik kan me voorstellen dat deze club van reclamebureaus minder zit te wachten op verdere druk op reclametarieven, want dat kan indirect leiden tot meer druk op hun inkomsten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid