Overslaan en naar de inhoud gaan

Klant denken versus product denken

Een interessante uitspraak van Bernard Fortuyn, voorzitter van de Stichting Techniek en Marketing (STEM):
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"Er moet uitgegaan worden van de klant in plaats van het product. Nu proberen bedrijven winst te maken door met minder mensen meer producten te maken. Ook worden kortingen gegeven aan afnemende bedrijven. Volgens STEM kan dat geld beter gestopt worden in onderzoek naar de wensen en behoeften van de klant."

related partner content for mobile comes here

Oftewel, als wij dus een voorbeeld moeten nemen aan de chemische industrie, is een prijzenoorlog (kortingen die deels door de fabrikant betaald worden) uit den boze en mogen price-off promoties niet meer worden ingezet.

Alle promotiebudgetten naar Research&Develpment? Wat is jullie mening of kunnen we de fast mover branche niet vergelijken met de chemische industrie?

Innovatie gaat in de industrie voor marketing.

Marketing wordt gezien als iets voor bedrijven die op de consumentenmarkt actief zijn.

Er wordt gedacht dat goede producten voor de zakelijke markt zichzelf verkopen.

Dat is een verkeerde denkwijze, vindt Bernard Fortuyn, voorzitter van de Stichting Techniek en Marketing (STEM). STEM werd opgericht om het marketingbewustzijn van technici, overheid en industrie te vergroten.

Een stap in de goede richting zet de chemische industrie met Product Stewardship. Hun doel is schadelijke effecten over de hele keten te verminderen of te voorkomen.

De overeenkomst met industriële marketing is dat men denkt vanuit de eindgebruiker. Tot nu toe zet STEM nog weinig zoden aan de dijk.

Subsidies gaan naar innovatie. Nederland heeft een sterke positie in de chemie en in de logistieke dienstverlening.

Met marketing zou Nederland zich hiermee (inter)nationaal kunnen onderscheiden. Zie ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in