Klant denken versus product denken
"Er moet uitgegaan worden van de klant in plaats van het product. Nu proberen bedrijven winst te maken door met minder mensen meer producten te maken. Ook worden kortingen gegeven aan afnemende bedrijven. Volgens STEM kan dat geld beter gestopt worden in onderzoek naar de wensen en behoeften van de klant."
Oftewel, als wij dus een voorbeeld moeten nemen aan de chemische industrie, is een prijzenoorlog (kortingen die deels door de fabrikant betaald worden) uit den boze en mogen price-off promoties niet meer worden ingezet.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAlle promotiebudgetten naar Research&Develpment? Wat is jullie mening of kunnen we de fast mover branche niet vergelijken met de chemische industrie?
Innovatie gaat in de industrie voor marketing.
Marketing wordt gezien als iets voor bedrijven die op de consumentenmarkt actief zijn.
Er wordt gedacht dat goede producten voor de zakelijke markt zichzelf verkopen.
Dat is een verkeerde denkwijze, vindt Bernard Fortuyn, voorzitter van de Stichting Techniek en Marketing (STEM). STEM werd opgericht om het marketingbewustzijn van technici, overheid en industrie te vergroten.
Een stap in de goede richting zet de chemische industrie met Product Stewardship. Hun doel is schadelijke effecten over de hele keten te verminderen of te voorkomen.
De overeenkomst met industriële marketing is dat men denkt vanuit de eindgebruiker. Tot nu toe zet STEM nog weinig zoden aan de dijk.
Subsidies gaan naar innovatie. Nederland heeft een sterke positie in de chemie en in de logistieke dienstverlening.
Met marketing zou Nederland zich hiermee (inter)nationaal kunnen onderscheiden. Zie ook MDWEEKLY
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid