Overslaan en naar de inhoud gaan

Kijkersprofielen Avro en Tros “te oud

Avro en Tros maken met hun huidige programmering weinig kans te overleven als commerciële zender. De kijkers die ze trekken zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concluderen Mediaedge:cia, Universal Media en ZenithOptimedia die op verzoek van vakblad Adformatie analyseerden wat de haalbaarheid is van een commerciële Avro en Tros. De drie bureaus deden het onderzoek op basis van de huidige kijkersprofielen van de twee omroepen.

related partner content for mobile comes here

Rogier Leliveld, strategy director van Mediaedge:cia adviseert de omroepen om in het bestel te blijven als ze hun huidige programma’s willen blijven uitzenden. ‘Hun kijkersprofiel is heel oud. Onder de 50 jaar scoren ze heel laag.’ Hij somt op: ‘Maar 35 procent van de kijkers van Avro en Tros is tussen de 20 en 49. Bij RTL4 en SBS6 is dat tussen de 50 en 55 procent. Bij doelgroepgerichte zenders als Net5, Veronica en Yorin is dat zelfs 75 procent.’ Leliveld zegt ook dat de Avro en Tros het minst welstandige kijkersprofiel van de hele publieke omroep hebben.

Een Avro-woordvoerder zegt dat er wordt uitgegaan van bestaande situaties. ‘Er kan van alles veranderen in de markt, bijvoorbeeld als er geen reclame meer wordt uitgezonden op de publieke omroep.’ Een Tros-woordvoerster meldt dat de omroep ‘zeker gaat proberen’ het kijkersprofiel te verjongen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in