Kijkersprofielen Avro en Tros “te oud


Dat concluderen Mediaedge:cia, Universal Media en ZenithOptimedia die op verzoek van vakblad Adformatie analyseerden wat de haalbaarheid is van een commerciële Avro en Tros. De drie bureaus deden het onderzoek op basis van de huidige kijkersprofielen van de twee omroepen.
Rogier Leliveld, strategy director van Mediaedge:cia adviseert de omroepen om in het bestel te blijven als ze hun huidige programma’s willen blijven uitzenden. ‘Hun kijkersprofiel is heel oud. Onder de 50 jaar scoren ze heel laag.’ Hij somt op: ‘Maar 35 procent van de kijkers van Avro en Tros is tussen de 20 en 49. Bij RTL4 en SBS6 is dat tussen de 50 en 55 procent. Bij doelgroepgerichte zenders als Net5, Veronica en Yorin is dat zelfs 75 procent.’ Leliveld zegt ook dat de Avro en Tros het minst welstandige kijkersprofiel van de hele publieke omroep hebben.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen Avro-woordvoerder zegt dat er wordt uitgegaan van bestaande situaties. ‘Er kan van alles veranderen in de markt, bijvoorbeeld als er geen reclame meer wordt uitgezonden op de publieke omroep.’ Een Tros-woordvoerster meldt dat de omroep ‘zeker gaat proberen’ het kijkersprofiel te verjongen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid