“Europese consument slecht beschermd
Dat zei directievoorzitter Van der Waaij van Unilever Nederland gisteren tijdens een conferentie in Amsterdam. Van der Waaij noemde als voorbeeld een toevoeging aan voedsel, die in sommige Europese landen verboden is. Toch schort het volgens Europees commissaris Byrne niet aan de regels die de consument moeten beschermen, maar is de manier waarop ze worden uitgevoerd, het probleem.
Dat blijkt volgens hem uit de stroom van klachten die bij de Europese Commissie
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spottabinnenkomt. Ze lopen uiteen van hartverscheurende verhalen van bejaarden die zich beroofd voelen van hun spaargeld tot klachten over agressieve verkoopmethoden.
Byrne was het eens met staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken, de gastvrouw van de conferentie, dat de consument meer aandacht in het beleid verdient. Hij pleitte ervoor om vooral in het mededingingsbeleid meer rekening met het belang van de consument te houden.
Dat was directeur Klaske de Jonge van de Consumentenbond uit het hart gegrepen. Het is haar ´frustratie' dat de Consumentenbond niet een 'superklacht' kan indienen bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma). De Consumentenbond kan evenals bezorgde burgers zaken aankaarten bij de Nma, maar heeft juridisch niet de status van een belanghebbende bij een conflict (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid