Overslaan en naar de inhoud gaan

Johnnie Walker Whisky adverteert voor kinderen

Een recente reclamecampagne van Johnnie Walker is veroordeeld door de Reclame Code Commissie. Tegen de campagne waren door twee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In juni, voorafgaande aan vaderdag, werd de billboardcampagne van Diageo gelanceerd. De actie was bedoeld om kinderen aan te sporen whisky voor hun vader te kopen. Een grote poster toonde een klein whiskyflesje geleund tegen een grote whiskyfles met daarbij de tekst 'Voor de allerliefste papa'. Het kleine flesje symboliseerde het kind dat aangemoedigd werd voor papa een grote fles te kopen.

related partner content for mobile comes here

Het oordeel van de Reclame Code Commissie luidt: ‘Gelet op het kinderlijke taalgebruik en het feit dat met name minderjarige kinderen vaderdaggeschenken plegen te geven is de Commissie van oordeel dat de reclame-uiting in het bijzonder op minderjarigen is gericht.’ De commissie acht de uiting in strijd met artikel 14 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.

De uitspraak van de Reclame Code Commissie is mosterd na de maaltijd STAP is blij met de veroordeling van de Johnnie Walker-campagne maar had liever gezien dat de firma Diageo (ook producent van merken zoals Smirnoff, Guinness, Baileys e.a.) een forse boete kreeg opgelegd. STAP had daar nadrukkelijk om gevraagd omdat de campagne onbeschaamd indruiste tegen de zelfreguleringscode voor alcoholreclame. De Reclame Code Commissie heeft geen boete willen opleggen en adviseert Diageo slechts om ervan af te zien nogmaals op een dergelijke wijze reclame te maken.

De Reclame Code Commissie kan een boete opleggen van maximaal 45.000 euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in