Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetters laten sponsored links rechts liggen

Searchenginemarketingbureau Checkit deed samen met De Vos & Jansen voor het eerst uitgebreid eytracking-onderzoek naar de verschillen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Searchenginemarketingbureau deed samen met De Vos & Jansen voor het eerst uitgebreid eytracking-onderzoek naar de verschillen in kijkgedrag tussen de kopende en de zoekende mens online.

related partner content for mobile comes here

De resultaten staan in het laatste nummer van Tijdschrift voor Marketing, maar hieronder volgt een beknopt overzicht:

Gsponsorde links, rechts naast de organische links, worden door slechts 31 procent van het zoekende publiek bekeken.

De bovenste drie 'organische' zoekresultaten worden veruit het best bekeken, namelijk door 97,8 procent van de respondenten.

De sponsorlinks bovenaan een pagina worden weer bijna net zo goed bekeken als de organische zoekresultaten (door 94,6 procent).

Het onderzoek meet ook de verschillen tussen zoekers met een koopopdracht, en zoekers naar informatie. Mensen met een koopintentie kijken gemiddeld twee seconden langer en naar meer zoekresultaten dan mensen die op zoek zijn naar informatie. Ook de 7e en 8e positie worden door hen goed bekeken.

De onderzoekers stellen: 'Wanneer we alleen het klikgedrag meten, krijgen we onvoldoende inzicht in de communicatiekracht van een advertentie. Eye-tracking maakt het mogelijk deze visuele aandacht te volgen en daarmee inzicht te krijgen in datgene wat speelt in het hoofd van een persoon.'

Meer resultaten zijn ook te lezen op .

Een uitgebreid verslag van het onderzoek, incl de methodiek, is te lezen in het februarinummer van Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in