Overslaan en naar de inhoud gaan

Influencers: kijken, kijken, niet kopen?

Zo vlieg je een influencer campagne aan, zonder de zoveelste Insta- of Snapchat make-over te maken.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

door Sharon Goldstoff

related partner content for mobile comes here

Bekende vloggers, youtubers, instagrammers en snapchatters zorgen voor miljoenen views. Maar ‘iets doen met influencers’ betekent niet direct een succesvolle campagne. Net zo min als ;iets doen met BN-ers&; een garantie is voor succes.

Waarom lijken de meeste influencer campagnes zoveel op elkaar? Echte creativiteit is vaak als het gaat om influencer marketing. 

Hieronder delen we tips om een influencer campagne aan te vliegen, zonder de zoveelste Insta- of Snapchat make-over te maken.

Zet het idee centraal

Het lijkt een open deur, maar het belangrijkste van je campagne is *tromgeroffel*… HET IDEE. Met een idee kun je opvallen. Een goed idee kan ervoor zorgen dat je campagne slaagt. Het maakt dat je campagne zich onderscheidt van andere influencer campagnes.

Vind een geloofwaardige match

Het lijkt verleidelijk om met de bekendste vloggers te werken. Zij hebben de meeste followers en het grootste bereik. Maar in plaats van je blind te staren op bereikcijfers, kun je je beter verdiepen in de vloggers zelf. Wat voor type is de influencer? Past je merk bij hem of haar als persoon? met minder bereik is waardevoller dan een mismatch met veel bereik.

Betrek de influencer eerder in het proces

Door de influencer al in de conceptfase te betrekken bij je campagne, kun je veel struikelblokken voorkomen. De influencer kent zijn achterban immers het best. Hij of zij weet precies wat wel en niet werkt. Waak er altijd voor dat de campagne draait om het creatieve idee en dat de influencer dat idee alleen maar dient te versterken. .

Denk verder dan YouTube-filmpjes

Al heb je nog zo veel views, als je doel  interactie of conversie is, heb je helemaal niets aan al dat kijken, kijken, niet kopen.

Probeer influencers eens op een andere manier in te zetten. Een goed voorbeeld is de van het Stedelijk Museum. 

Werk aan een langetermijnrelatie

Als de influencer echt in je merk gelooft en omgekeerd, waarom dan niet een langetermijnsamenwerking aangaan? Campagnes worden over het algemeen beter als ze tijd krijgen om tot leven te komen. Een langere samenwerking biedt bovendien de kans om je campagne te verbeteren.

Creëer je eigen influencers

Vaak hoef je als merk helemaal geen externe influencers in te huren om een brand te promoten. De influencers zijn namelijk dichterbij dan je denkt. Neem je eigen medewerkers, zij kennen het merk als geen ander en willen hun passie voor het produkt vaak maar al te graag delen.

Tot slot, een influencer campagne betekent niet dat de creatieven achterover kunnen leunen. Een goede campagne valt of staat met het eerste punt: Het Idee. Influencers kun je inzetten om het idee te verspreiden. Maar bedenk van te voren wat je wilt bereiken. Als je verwacht dat je verkoopcijfers direct omhoog schieten, kom je waarschijnlijk bedrogen uit.

Sharon Goldstoff is creative bij , onderdeel van Isobar Social Embassy

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in