Overslaan en naar de inhoud gaan

Huismerk groeit ten koste van A-merk

A-merken in de supermarkt verliezen terrein aan huismerken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet van A-merken groeide het afgelopen jaar met 2,2 procent terwijl de omzet van huismerken is gegroeid met 7 procent, blijkt uit onderzoek van IRI. Het aanbod van huismerken is tegenwoordig veel groter, verklaart IRI-directeur Ronald Laureijsen de opmars van deze merken ten opzichte van A-merken.

related partner content for mobile comes here

Maar ook de economische crisis speelt een rol bij de consument. 'De focus op prijs is heel sterk, mede ook door de acties bij supermarkten', stelt Laureijsen. 'De consument is misschien niet prijsbewuster, maar wel prijsgevoeliger gemaakt.'

Volgens IRI staan producten waarvan de verkoop jarenlang groeide, zoals functionele zuivel, koelverse sappen en tussendoortjes nu onder druk. Het lijkt erop dat de bestedingen van consumenten minder 'luxe' worden, aldus de marktonderzoeker.

Maar typisch Hollandse merken als Hak, Mona, Croma en Honig weten zich goed staande te houden, constateert het marktonderzoeksbureau. Ook multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heinz slagen er met sommige merken in tot bovengemiddelde groei te komen.

Het grootste merk in de supermarkten is nog steeds Campina met een omzet in 2009 van 408 miljoen euro. Op de tweede plaats staat Marlboro met 322 miljoen euro en Douwe Egberts (289 miljoen euro) staat op de derde plek. Daarna volgen merken als Coca-Cola, Heineken, Friesche Vlag en Unox.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in