Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe goed pakte Ahold imagocrisis aan? Perfect!

Ahold, om trots op te zijn. Heeft alle schade na die deuk in het bedrijfsimago drie jaar geleden perfect doorstaan. En staat nu sterker dan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat kun je concluderen als je de Ahold-case vergelijkt met de aanbevelingen van 685 managers actief in het internationale bedrijfsleven, beursanalisten e.a. in een onderzoek van pa/pr-bureau Burson-Marsteller. Beschadigde bedrijven hebben, net als Ahold met zijn boekhoudschandaal, ruim drie jaar last. Die periode kampen ze doorgaans met omzetdaling, moeizame geloofwaardigheid en verminderde aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt.

related partner content for mobile comes here

Onder leiding van Anders Moberg deed Ahold bijna alles goed (op dat akkefietje met zijn salariscondities na, maar ook dat werd tijdig hersteld). De verantwoordelijken zijn eruit gemikt, verliesgevende of subrendabele onderdelen en/of buitenlandse dochters gesloten en ... is er goed over alles gecommuniceerd. Vindt ook Peter Smit, directeur crisiscommunicatie van BM, blijkens een artikel in Trouw donderdag. En in ons hele kritische polderland hielp vlaggenschip AH goed mee door de prijzen fors te verlagen teneinde marktaandeel te herwinnen.

Dus: geef zsm openheid van zaken (het web is daarvoor een ideaal nieuw middel), analyseer wat fout is gegaan, en laat de buitenwacht weten wat je rechtgezet hebt. En hoe dan precies. Eigenlijk overbodig te vermelden: een goede, op herstel gerichte communicatiestrategie van wezenlijk belang. Aldus BM. Maar eigenlijk volgens iedere crisiswatcher.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in