Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven geven komende jaren voorrang aan innovatie

De prioriteit en de gevoelde noodzaak van innovatie is in 2006 met ruim tien procent gestegen ten opzichte van 2005, tot respectievelijk 83…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het percentage bedrijven dat voorrang geeft aan innovatie is daarmee nog nooit zo hoog geweest, aldus Twynstra. Uit de uitkomsten van de Innovatiemonitor 2006, die in september voor de vierde maal wordt gepubliceerd, blijkt daarnaast dat ambitie en focus binnen bedrijven nogal kunnen verschillen. Zo ligt bij 47 procent van de ondervraagden de focus van innovatie-activiteiten op het verbeteren van bestaande producten, terwijl 22 procent de ambitie heeft om zich daar op te focussen. Bij 22 procent ligt de ambitie van innovatie-activiteiten bij het creëren van nieuwe extra markten met nieuwe businessmodellen, terwijl maar 11 procent zich daar op focust. Tenslotte heeft 43 procent de ambitie om nieuwe producten te ontwikkelen, en bij 38 procent van de ondervraagde bedrijven ligt daar ook de focus.

related partner content for mobile comes here

67 procent van de ondervraagde bedrijven heeft een groeidoelstelling van minder dan 5 procent. Deze doelstelling willen ze met name bereiken door zelfstandige groei op bestaande markten (44 procent), de kosten te verlagen door middel van procesinnovatie (43 procent ), innovatie te bevorderen (43 procent), zelfstandige te groeien op nieuwe markten (37 procent) en te investeren in kennis van het personeel (27 procent).

Alle pijlen op innovatie dus, maar volgens Radboud de Groot, directeur van Twynstra The Bridge, zijn de effecten van deze toename in innovatiedrang pas over vijf jaar zichtbaar op landelijk, economisch niveau. Volgens de Groot is een gedragsverandering noodzakelijk bij het management om innovatie verder te professionaliseren. Dan pas kunnen er resultaten worden geboekt. De Groot: 'Bonusstructuren van het management lopen nog een aantal jaren door, het pijplijnmanagement moet verder worden gestructureerd en er moet een mentaliteitsverandering plaatsvinden bij het (hogere) management.'

Er wordt volgens de Groot nog teveel geïmproviseerd en geëxperimenteerd op innovatiegebied. 'Pas bij een volgende managementgeneratie worden de resultaten van de huidige innovatieprioriteit zichtbaar. Bij minder dan de helft van de bedrijven vervult het management nu een sterke voortrekkersrol op innovatiegebied.' Hij is van mening dat de echte top van organisaties nog teveel is gefocust op de korte termijn. Leidinggevenden komen moeizaam onder het juk van de beursnotering en de kortetermijnfocus van aandeelhouders vandaan. ‘Dit frustreert de professionalisering van de innovatieprocessen’, aldus De Groot. Twynstra The Bridge ondervroeg 435 respondenten middels een internet-based vragenlijst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in