Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe breng je de klant in de boardroom?

Veel boards tasten volledig in het duister over de marketingstrategieën van hun bedrijf.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marketingactiviteiten en -strategieën van een onderneming moeten in lijn liggen met haar corporate strategie. In veel bedrijven ondersteunt marketing de ondernemingsstrategie echter onvoldoende, stellen John A. Quelch, Gail J. McGovern (beiden Harvard), David Court en Blair Crawford (beiden McKinsey). Als marketing bijvoorbeeld op zich goed presteert op basis van bepaalde criteria, bijvoorbeeld het aantal herhalingsaankopen, maar als de ondernemingsstrategie gericht is op marktaandeelontwikkeling, is het onvoldoende om alleen het aantal herhalingsaankopen te vergroten. De realiteit is dat marketing in veel organisaties veel te ver van de directiekamer verwijderd is. Directieleden weten bitter weinig van de marketingstrategieën en -activiteiten van het bedrijf. En marketingmanagers worden zelden verantwoordelijk gesteld voor het ROI en hoeven zelden uit te leggen hoe zij de corporate strategie ondersteunen en bijdragen aan het bereiken van de ondernemingsdoelen. De oplossing is dat boards op drie gebieden geregeld managementrapportages krijgen over de marketingdimensie van de onderneming:

related partner content for mobile comes here
  • De businessdrivers: wat zijn de primaire businessdrivers en hoe worden ze ondersteund door de marketingstrategie? Deze drivers moeten maandelijks worden gerapporteerd en gereviewed.
  • De pijplijn van groei-ideeën: wat willen onze klanten en hoe vertalen we wat wij weten over hun wensen in een pijplijn van innovaties? Kwartaalrapportage en –review van de nieuwe producten en diensten die in de pijplijn zitten (incl. de te verwachten revenuen uit deze innovaties).
  • De pool van marketingtalent in de onderneming: welke marketingvaardigheden hebben we nodig en hoe verkrijgen we de vaardigheden waaraan het ontbreekt? Een bedrijf hoeft alleen goed te zijn in de marketinggebieden die de primaire businessdrivers ondersteunen. Jaarlijkse gedetailleerde rapportage en review van de benodigde marketingvaardigheden, de talent inventory (hebben we het juiste talent in huis?) en de wervings- en ontwikkelingsplannen. Bron: Harvard Business Review
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in