Overslaan en naar de inhoud gaan

Hema draait leveranciers poot uit

Het FD meldt het vandaag en Distrifood gisteren.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het meldt het vandaag en gisteren.

related partner content for mobile comes here

En die laatste had het weer van het .

Wat doet de door bijna iedereen doodgenuffelde Hema? (Dat overigens vorige week ook al in het nieuws was omdat de schuldenlast er voor zorgt dat de keten fors lijdt.)

De Hema wil op elke rekening die zijn leveranciers sturen 5 procent inhouden.

Dit hebben de honderden leveranciers die het eigen merk van het warenhuis produceren via een brief van directeur Ronald van Zetten te horen gekregen.

Volgens het concern is het percentage bedoeld om de marketinginspanningen te bekostigen.

De leveranciers schreeuwen moord en brand, want zij hebben het gevoel dat zij extra kosten moeten maken om de winst van de Hema-eigenaar, venture capitalist Lion Capital, op peil te houden.

Eerder dit jaar schroefde Hema ook al de betalingstermijn op van dertig naar zestig dagen.
Enkele bedrijven komen door de maatregelen van de Hema in de problemen.

'Zeker in een tijd waarin de grondstofprijzen voor sommige leveranciers zijn verdubbeld', zegt Philip den Ouden, directeur van de brancheorganisatie voor levensmiddelen FNLI tegen het FD. 'Kijk maar naar de graanprijzen. Wie daarbovenop nog eens 5 procent moet inleveren, maakt verlies.'

Nu wordt het spel tussen retailer en leverancier altijd hard gespeeld, maar 5 procent is wel erg veel, vinden de deskundigen.

Hema bevestigt de gang van zaken. Een woordvoerder wil niet zeggen of er leveranciers opstappen of binnen worden gehouden met een lager percentage. 'We zijn continu in gesprek met onze leveranciers, ook over de condities. Maar de uitslag daarvan delen we niet met de media.'

Het is het onderhandelingsspel. Die 5 procent zal wel iets naar beneden gaan, maar aan de andere kant kunnen de meeste leverancies het zich niet permitteren om de Hema te mijden.

Daarbij kunnen huismerkfabrikanten ook niet zo makkelijk overstappen naar een andere retailer.

, marketing directeur van Hema, lijkt net op tijd zijn titel Marketeer van het Jaar binnengehaald te hebben. Want het merk lijkt nu toch iets van zijn vooruitstrevende en door iedereen beminde status te verliezen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in