Overslaan en naar de inhoud gaan

Gooi PowerPoint en Prezi het raam uit, en daarna de beamer

Dé tool voor betere presentaties ben je zelf
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[door Serge van Rooij]

related partner content for mobile comes here

Ik kan me voorstellen dat je van de titel schrikt. Sterker nog, waarschijnlijk schiet je direct in de weerstand. Die begrijp ik als geen ander, want ik zit middenin een PowerPoint-afkickproces. Maar als jij net als ik meer interactie met je publiek wilt, is deze stap onvermijdelijk. Voor alle duidelijkheid: PowerPoint en Prezi staan in dit geval synoniem voor elk stukje software dat wordt verkocht als dé tool voor betere presentaties. Dé tool voor betere presentaties ben je namelijk zelf.

Dia-avondjes

In mijn kinderjaren, in de jaren zeventig, was het helemaal hip om dia-middagen te organiseren. Met de hele familie keken we in een donkere kamer naar de muur waarop alle 300 foto’s van de zomervakantie van mijn oom en tante verschenen.

[KLIK] “En hier zie je onze Joop lekker op een luchtbed in de zee. Weet je nog, Joop?”
[KLIK] “En, oh ja, deze is ook leuk. Hier zie je hem ook op het luchtbed liggen in de zee, maar als je goed kijkt zie je al dat er een enorme golf aankomt van die grote olietanker daar op de achtergrond.”
[KLIK] “En hier zie je Joop nog steeds rustig op het luchtbed, want die golf bleek wel mee te vallen.” [KLIK].

Kortom, een diarree aan beelden die totaal niet relevant waren voor ons. En toen waren er nog geen smartphones dus je kon ook niet stiekem je highscore in Candy Crush verhogen.   

Vicieuze PowerPoint-cirkel

De dia-avondjes zijn inmiddels folklore, maar in vergaderingen, seminars en bij presentaties gaat de diarree nog steeds door. Denk maar eens aan de meest recente presentatie die je zag. Wat weet je er nog van? Hoeveel interactie was er? Precies. En miljoenen mensen delen dezelfde ervaring.

Het idiote is natuurlijk dat als je dan zelf presenteert, je toch weer gaat PowerPointen. Dat is een rare vicieuze PowerPoint-cirkel. Als ik dit tijdens een training ter sprake breng, is er altijd wel iemand die fan is van Pecha Kucha of Prezi. Omdat het anders is, lijkt het bij te dragen aan de interactie. Maar dat is niet zo. Zodra je over de verrassing van de nieuwe vorm heen bent, wordt het weer net zo saai als een gemiddelde PowerPoint-presentatie.

Interactie begint bij jezelf

Want wat een presentatie echt tot leven wekt, ben jij. En dat wordt knap lastig als het publiek de aandacht moet verdelen tussen jou en een scherm. Het  krokodillenbrein van je publiek is namelijk doorlopend alert op mogelijk gevaar. Dus als jij staat te presenteren en de volgende sheet verschijnt achter je, dan is de aandacht van je publiek direct bij de sheet en niet bij jou. Want die plotselinge beweging kan volgens het primitieve krokodillenbrein gevaar betekenen. Weg impact en weg interactie.

Kleine waarschuwing

Net zoals een kok geen magnetron nodig heeft om te koken, heb jij geen projector en PowerPoint nodig om te presenteren. Wat heb je dan wel nodig voor 90% (ik kom in een volgend blog terug op die andere 10%) van de presentaties? Jezelf, een goed voorbereid verhaal met een duidelijke boodschap, een flip-over en een stift. Dat is alles. En het scheelt je superveel tijd. Want in de tijd dat je normaal gesproken 80 sheets moet vullen, kun je nu je presentatie oefenen.

Probeer het maar eens. Je zult verbaasd zijn over het resultaat. Een kleine waarschuwing: als je het goed doet, heb je de volle aandacht van je publiek. En dat is soms even wennen.

---

Dit is de vierde aflevering uit een serie van 10 over hoe je meer interactie creëert. In de  posts verkent Van Rooij  welke technieken zijn in te zetten. Eerder verschenen:

1. 
2. 
3.

Serge van Rooij is partner bij Bex*communicatie.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in