Overslaan en naar de inhoud gaan

gewoon: DOELSTELLING

door gastblogger John Resink
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Je kent ze vast wel; de vision en mission statements. Althans de begrippen.

related partner content for mobile comes here

Als het gaat om het terugspelen van de visie en missie door de organisatie vallen er al gauw stiltes?
Breek even uit de jaarbudgetproblematiek en probeer het maar uit, u ook mijnheer de CEO, spreekt u ze ook weer eens op de werkvloer.

Vaak zijn het teksten over wie we (willen) zijn, met begrippen als; kwaliteit,deskundig en betrouwbaar. Soms wordt er ook gesproken over de rol als werkgever en de verantwoordelijkheid naar de omgeving/het milieu.

Kortom, veelal algemeenheden die blijven steken op instrumenteel en functioneel niveau en daarom niet blijven hangen, laat staan wortel schieten bij de medewerkers.

Zijn de visie en missie wel specifiek gemaakt, dan valt het op dat de taal ingewikkeld is en er veel tekst gebruikt wordt om het toe te lichten.

In beide gevallen nodigt het niet uit tot lezen, laat staan dat het top of mind bij uw medewerkers is en over verankering in gedrag heb ik het helemaal maar niet.

Herkent u zichzelf niet hierin, dan wint u op twee manieren tijd; u kunt stoppen met lezen en u hoeft uw medewerkers niet bij herhaling uit te leggen waar u en de organisatie voor staan en wat dat betekent voor het gedrag en de houding naar klant en collega.

Komen de visie/missie en strategische vertrekpunten überhaupt nog wel aan de orde en daarmee bedoel ik; inhoudelijke toetsing?

Vaak hoor ik om mij heen, dat de plancyclus als een verplicht nummer ervaren wordt.

Structuur en methode regeren boven inspiratie en innovatie. Veiligheid boven durf.

Tijd voor een doorbraak? Noodzaak!

Stop met de tredmolen van de budgetcyclus, het verplichte invullen van de SWOT en de budgetten uitgekauwd tot op "vensterbanken van de ramen aan de oostkant" niveau.

Zoek elkaar op voor ideeën generatie, laat je inspireren door je privé omgeving, de natuur, of ga eens een paar uur surfen op het web. Googel (ja een nieuw werkwoord!) eens op woorden die u invallen.

U krijgt ongetwijfeld veel ideeën. Bespreek ze met elkaar en juist ook eens met collega's wiens dagelijks werk dat niet is.

U zult verrast staan over de heerlijke response die u krijgt, de betrokkenheid die u gaat voelen, de motivatie. Herkent u de lach op de gang?

Het zal u opvallen dat een goed idee uitblinkt door eenvoud. Gemakkelijker gezegd dan gedaan hoor ik u denken.

Dat is waar, maar daar zijn behulpzame technieken en goede facilitators voor, waardoor het toegepaste creativiteit wordt, met ideeën die gerealiseerd kunnen worden op de bestaande productielijnen, infrastructuur, etc.

Of het nu visie, missie of strategie heet, voor succes is maar één ding belangrijk:

Wat is het uitdagende perspectief?

Weet dat in een paar zinnen samen te ballen.

Verwoord het in begrijpelijke taal naar de organisatie.

Communiceer er vanuit de top éénduidig over.

Laat het leven; geef het handen en voeten, samen met uw medewerkers.

Kortom, doe er niet te moeilijk over en zorg voor een simpele?doelstelling!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in