marketing of the fifties


"If you want to understand how a lion hunts, don't go to the zoo. Go to the jungle." To quote Saatchi & Saatchi honcho Kevin Roberts
Toen ik deze zinsnede tegenkwam in de nieuwsbrief van trendwatching.com (aanbevolen!) was de inspiratie voor dit artikel geboren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Hoe bevalt het jou als lezer om je te bewegen in de doelgroep? Loop je regelmatig in de jungle of kom je eigenlijk niet eens toe aan de Zoo.
Met de Zoo bedoel ik dan in het slechtste geval over je doelgroep lezen en in het beste geval aanwezig zijn bij marktonderzoek.
En laat dat alstublieft niet alleen kwantitatief onderzoek zijn. De wereld achter de cijfers van het onderzoek wordt maar al te vaak niet doorgrond door de gehaaste marketeer op weg naar zijn of haar volgende meeting.
Terwijl daar juist de haakjes liggen naar haalbare innovatie, maar daarover meer in een volgend artikel. Dus terug naar de jungle, Tarzan en Jane
Gezellig naar de huishoudbeurs, een middagje kijken bij Blokker, een dag dwalen door de nieuwbouwwijken van Almere, of vol aangename verbazing rondlopen op de 50+ beurs, want dat is toch die immens groeiende vermogende doelgroep.
Loop ik de kans je er tegen te komen?
Toen ik aan een bevriend medisch specialist vertelde dat er consumer safari's voor managers georganiseerd worden, keek hij mij zeer verbaasd aan.
Hij doet niet anders dan eerst de status doorlezen (deskresearch), vragen stellen aan de patiënt (marktonderzoek) en op basis van zijn bevindingen stelt hij het behandelplan op (marketing en introductie plan), kortom de hele dag temidden van zijn doelgroep.
Dus weg achter die PC, je kunt wel even zonder e mail en een echt gesprek, 't is even schrikken, is zoveel meer waard.
Ik krijg de indruk dat er onbegrepen doelgroepen rondlopen, misschien wel omdat we ons teveel online oriënteren. Welke marketeer werkt volgens de volgende indeling:
30 plussers zijn zichzelf, hebben licht aspirationele neiging naar meer ervaring/wijsheid
40 plussers horen happy te zijn en zijn zichzelf qua leeftijd (hoewel na 45+?)
50 plussers, zijn absoluut geen 50+, maar gedragen zich als veertigers
60 plussers gedragen zich als vijftigers
En pas boven de 70 begin je op leeftijd te komen ( en kijk eens hoeveel kunstenaars,schrijvers, politici, wetenschappers, etc. nog in de bloei van hun "productie" zitten)
Kortom marketing broeders en zusters, ik zie geweldige kansen voor "marketing of the fifties" who's joining?
Dus op naar de jachten in de Caribean, de huizen in Zuid Frankrijk, de golfbanen in Spanje?
Onzin, het merendeel is lekker aan het werk en een nog groter deel gaat op tweede kerstdag naar een van onze mooie meubelboulevards en heb je iets meer tijd ga dan naar Centerparcs, duurder dan een all inclusive in Turkije, maar je moet wel snel boeken, want zij zitten snel vol?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid