Overslaan en naar de inhoud gaan

Formule-1 en schaatsen in trek bij hogere sociale klasse

Mensen uit lagere sociale klassen kijken graag naar paardensport, tennis, boksen, mountainbike en voetbal op de Nederlandse televisie.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze bevindingen komen uit een rapport van de Publieke Omroep over sport op televisie in 2002. De samenstellers van het rapport onderzochten zowel de kijkdichtheid als de waardering voor sportprogramma's als de publieksamenstelling. Niet alleen de publieke zenders, maar ook de commerciële omroepen werden in het onderzoek meegenomen. Mannen zijn in het publiek dat naar sportprogramma's en live-verslagen kijkt met 61 procent vertegenwoordigd. Van de mensen die voor de buis naar autoraces kijkt, is 71 procent van het mannelijk geslacht. Bij voetbal is dat 67 procent. Vrouwen kijken veel minder naar sport, maar wel naar tennis. Het kijkerspubliek bij deze sport bestaat voor 50 procent uit vrouwen. Ook blijken vrouwen nogal gecharmeerd van beachvolleybal (55 procent), dansen (62 procent) en kunstrijden (53 procent).

related partner content for mobile comes here

Naar leeftijd gemeten is de helft van de sportkijkers ouder dan 50 jaar en driekwart is ouder dan 35 jaar. Zeven procent is tussen 6 en 20 jaar. Sporten als darts, Formule 1, beachvolleybal en zaalvoetbal trekken veel jonge kijkers. Vijftigplussers zijn oververtegenwoordigd bij onder meer tafeltennis, roeien en wielrennen (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in