Overslaan en naar de inhoud gaan

Dutch Design Week: Business Bootcamp

Hoe realiseer je je idee, en hoe kan je er je geld mee verdienen? De overvloed van de Dutch Design Week geeft de argeloze bezoeker het idee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beeld: Gravity Collection, Vrijling en Geluk

related partner content for mobile comes here

Je kunt maar beter één goed idee hebben en het uitvoeren, dan er twintig hebben die op de plank blijven liggen. En een goed idee is jammer genoeg niet het spreekwoordelijke halve werk: de duivel zit in de uitvoering. Hoe realiseer je je idee, en hoe kan je er je geld mee verdienen? De overvloed van de Dutch Design Week geeft de argeloze bezoeker het idee dat een eigen internationaal design label in een nacht gebouwd is, of het gat in de markt zo voor het oprapen ligt, maar schijn bedriegt. Voor iedere Marcel Wanders is er een Marlies Dekkers, die moet vallen en opstaan, en een ontwerper X die de winkel nooit heeft gehaald.

Het creatieve pad is doorregen met allerhande strategische, bedrijfskundige en financiële keuzes die de ontwerper niet altijd even machtig is. Of dat komt door gebrek aan affiniteit inherent aan het creatieve profiel, of te wijten valt aan de historische bagage van het kunstonderwijs op het Nederlandse ontwerp -waar beroepsvoorbereiding vroeger nog weleens bestond uit een les subsidie aanvragen- laat ik hier even in het midden. Feit is dat ontwerpers vaak instinctief omgaan met de zakelijke aspecten van hun praktijk, en proberen alles op eigen kracht uit te vinden.

Niets mis met de self-made-man, maar iedereen kan wel een steuntje in de rug gebruiken. ABN-AMRO, de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers en Capital-D staken de hoofden bij elkaar, hoe zij dat konden bieden. Het resultaat hiervan is Driving Dutch Design. Gedurende 9 maanden hebben meerdere bedrijven en instellingen kosteloos hun kennis overgedragen aan 15 jonge designers. Daarnaast heeft elke designer voor diezelfde periode een ervaren bankier van ABN-AMRO als persoonlijk coach gekregen.

En daar zit je dan ineens met je neus in de Business Model Canvas, wat eerst een heel vies begrip leek, maar bij nadere inspectie toch een bijzonder handig gereedschap is. En een model ontwerpen, dat is een veel creatievere uitdaging dan een boekhoudcursus bij de KvK om de hoek, of met je vader een excel sheet opstellen van baten en lasten, en met veel grotere toepassingsmogelijkheden en effect bovendien. De coach helpt je om je doelen te formuleren, en een plan te maken hoe je ze behaalt. Van expert ontwerpers/ondernemers krijg je verassende tips mee. Wist je dat de klant helemaal geen koning is? Kijk, als jonge ontwerper hoopte je dat natuurlijk al, maar als ineens een man in drie-delig grijs dat tegen je zegt, dan val je wel even van je stoel.

Of dit alles heeft gewerkt kunt u zelf gaan beoordelen. Vijftien start-ups pitchen vandaag hun product/concept aan potentiële opdrachtgevers.


vanaf 14.30uur, ABN AMRO HOUSE (Strijp S) Eindhoven

Anne Miltenburg is ontwerper en bestuurslid van BNO.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in