DM voor goede doelen is effectief


Veel mensen beschouwen direct mailings van goede doelen als junk mail die slechts ergernis veroorzaakt. Reden voor Merel van Diepen om er onderzoek naar te doen.
De resultaten van het onderzoek tonen aan dat donatiegedrag wordt beïnvloed door mailings in het verleden van hetzelfde goede doel en door mailings van concurrerende goede doelen. Daarnaast constateert Van Diepen dat de vele mailings inderdaad irritatie oproepen, maar dat dit opvallend genoeg het donatiegedrag niet beïnvloedt. De wil om te doneren aan degenen die het nodig hebben is kennelijk sterker dan de weerzin tegen de intermediaire goede doelen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVan Diepen concludeert dat er in Nederland dus ruimte is om meer mailings te sturen en meer fondsen te werven.
Het onderzoek van Merel van Diepen is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM). Van Diepen verdedigt haar proefschrift, getiteld ‘Dynamics and Competition in Charitable Giving’, op 22 januari aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid