Overslaan en naar de inhoud gaan

'Disney schrapt plannen voor metaverse-omgeving en klantprogramma'

Het volledige team dat sinds vorig jaar aan de metaverseplannen werkte, is naar verluidt ontslagen.
Disney+
Disney+

Er komt toch geen metaverse-omgeving van Disney, schrijft The Wall Street Journal op basis van gesprekken met ingewijden. Walt Disney zou het volledige metaverse-team van zo'n vijftig personen ontslagen hebben als onderdeel van een grotere ontslagronde bij het bedrijf. De metaverse-afdeling heeft een jaar aan plannen gewerkt, maar niets concreets gepresenteerd. Walt Disney zet naar verluidt ook een streep door een ander bedrijfsonderdeel dat werkte aan een breed klantprogramma.

related partner content for mobile comes here

Geen metaverse voor Disney

De metaverse is een breed begrip en is te omschrijven als een digitale, interactieve omgeving voor de gebruiker. Onder meer Meta (Facebook), Microsoft en Accenture werken aan metaverse-plannen. 

Walt Disney gaf zijn metaverse-team vorig jaar de opdracht om manieren te bedenken waarop het mediabedrijf interactieve verhalen kan vertellen op nieuwe technologische manieren, zo schrijft The Wall Street Journal. Die verhalen zouden moeten leunen op de grote contentbibliotheek van Disney. Een interne memo van toenmalig topman Bob Chapek schreef dat het doel was om een 'volledig nieuw paradigma te creëren voor hoe ons publiek onze verhalen beleeft en interactie maakt.'

Een jaar later is Chapek opgevolgd door Robert Iger, die de taak kreeg om zevenduizend medewerkers te ontslaan om kosten te besparen. Waaronder dus de metaverse-afdeling, die blijkbaar onvoldoende indruk heeft gemaakt met hinten op digitale ervaringen in onder meer attracties in Disneyland-parken. 

Klantprogramma geannuleerd

Naast de metaverse-afdeling heeft volgens The Wall Street Journal ook een ander plan het veld moeten ruimen. Een initiatief om klantdata te gebruiken op verschillende Disney-platformen á la Amazons Prime-programma heeft Walt Disney ook niet weten te overtuigen. Het bedrijf was van plan om klantdata te integreren in streamingsdienst Disney+, in de webwinkel en smartphone-apps die bezoekers van de themaparken gebruiken.

Meta en de metaverse

Eén van de bedrijven die groots inzet op de metaverse, is Meta. Meta is het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp en investeert tientallen miljarden euro's per jaar in de ontwikkeling van zijn eigen metaverse. Die trekt tot dusver slechts enkele honderdduizenden gebruikers. Mede door druk van investeerders - die willen dat het bedrijf zich gaat focussen op winstgevende activiteiten - heeft Meta onlangs besloten om vijf miljard dollar minder te investeren in de metaverse. Topman Marck Zuckerberg blijft overtuigd van de toekomst van de metaverse, volgens hem de volgende generatie internet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in