Overslaan en naar de inhoud gaan

De val van de e-consultancies

Samen met de dotcoms zijn ook de internetadviesbureaus diep gevallen. Koersdalingen van bijna 100% zijn geen uitzondering.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De beurskoersen van de jongste generatie adviesbureaus, gespecialiseerd in ‘e-consulting’, zijn vorig jaar totaal ineengestort. Bureaus als Luminant, iXL, marchFIRST, Razorfish, Scient, Viant en Sapient hebben koersdalingen van meer dan 70% om de oren gekregen. MarchFIRST bijvoorbeeld was een jaar geleden nog 13 miljard dollar waard, nu nog maar 200 miljoen. Oorzaken genoeg van de dip: onterechte ‘overexpansie’, verkwisting, slecht management, gebrek aan focus, te veel hype. Sommige bureaus waren nooit meer dan veredelde webdesigners en hadden geen competenties in huis om echte adviesdiensten te leveren. En te veel bureaus waren te afhankelijk van opdrachten van internetbedrijven. Na het uiteenspatten van de dotcomluchtbel, droogde die bron op. Erger: doordat de dreigingen van internetspelers zijn afgenomen voelen de traditionele bricks & mortar-ondernemingen zich minder gepusht om e-business te maken. Ze geven minder uit aan webstrategieconsulting en doen meer zelf. En het is nu geen enkel probleem is om er de specialisten voor aan te trekken – alleen al de e-consultancies hebben de afgelopen maanden duizenden mensen moeten ontslaan.

related partner content for mobile comes here

the< SIZE=1>Bron: Economist, 9-12-2000<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in