Overslaan en naar de inhoud gaan

E-marketing schept verplichtingen tegenover consument

Veel marketeers lopen warm voor internet omdat het een direct marketing-medium is waar tweerichtingsverkeer goed mogelijk is. Veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

E-branding consultant Marc de Swaan Arons geeft in het februari-nummer van Tijdschrift voor Marketing een aantal belangrijke ervaringsregels.

related partner content for mobile comes here

In Amerika is direct e-mail met internet groot geworden, maar pas recentelijk een van de grote grootste groeiers geworden. Toch blijken marketeers vaak hun vingers te branden aan dit onderwerp.

Er is een aantal nieuwe en zeer belangrijke consumentverwachtingen waar een marketeer aan moet voldoen. Een vraag stellen aan een consument op internet, schept namelijk ook direct verplichtingen. De Swaan Arons weet bijvoorbeeld dat Amazon.com zijn profiel kent en hij verwacht dus ook dat ze niet alleen zijn achternaam goed schrijven, maar ook dat ze "onthouden" dat hij in marketingboeken geïnteresseerd is omdat dit zijn aangegeven vak was in een Amazon-enquête. En daar wrikt vaak de schoen.

Veel bedrijven stellen veel vragen maar bezitten niet de technologie of de strategie om wat met de antwoorden te doen. Vaak worden de vragen uit een gevoel van "compleetheid" gesteld.

Nu was deze praktijk van overvragen en de antwoorden niet echt gebruiken in de offline wereld, bijvoorbeeld een enquête in een winkelcentrum, geen probleem. Immers de consument wist niet met wie ze te maken had. Op internet is dat heel anders. Als je als Blue Band-marketeer een recept voor vier personen stuurt aan een gezin waarvan je weet dat het uit zes personen bestaat, dan stel je dat huishouden teleur en zeg je eigenlijk 'Mevrouw, ik wil wel veel over u weten, maar echt luisteren doe ik niet'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in