Overslaan en naar de inhoud gaan

‘De echte marketeer verdwijnt, want voor ieder onderdeeltje is een specialist’

Digital Dialogues, aflevering 5, met Martin de Boer (Corendon) en Beate van Dongen Crombags (EY/VODW).
Digital Dialogues #5
Digital Dialogues #5

Hoe zorg je ervoor dat jouw team een geoliede machine wordt als het met data aan de slag wil gaan? Je hebt namelijk niet alleen marketeers nodig, maar ook datawetenschappers. En daar komt bij dat deze mensen ook nog eens goed met elkaar moeten kunnen samenwerken. Hoe doe je dat? Martin de Boer (commercial director Corendon) en Beate van Dongen Crombags (partner EY/VODW) bespreken dit vraagstuk in aflevering 5 van Digital Dialogues, de podcastserie van Adformatie en Google

related partner content for mobile comes here

In 6 afleveringen zullen verschillende kopstukken uit het vak bespreken hoe bedrijven een digitale en data-gedreven marketingorganisatie kunnen worden, waarbij ook de privacy van klanten in ogenschouw wordt genomen en zo de weg naar digital maturity kan worden gevonden. 

Een specialist binnen een specialisme

Binnen het marketingveld zijn door de jaren heen veel specialismen ontstaan. En binnen die specialismen ontstaan er op hun beurt ook weer nieuwe specialismen. ‘De echte marketeer verdwijnt’, stelt De Boer. ‘We krijgen heel veel specialisten en dat vind ik jammer. De brede marketeer met een helicopterview verdwijnt.’ Van Dongen Crombags vult aan dat iedereen vanuit de klant zal gaan denken en acteren. 'Dat is uiteindelijk de manier om klantgericht te worden als organisatie. Ik denk dat het heel belangrijk is als er binnen een organisatie multidisciplinaire teams vormen die samen aan opdrachten voor klanten gaan werken.' 

Maar als je een nieuw marketingteam zou moeten samenstellen, hoe zouden de experts dat dan gaan vormgeven? De Boer: 'Een data-analist, een CRM-specialist en een Google-specialist.' Van Dongen Crombags kiest dan voor in ieder geval een business-strateeg, een designer, een creatief, een data-specialist en het liefst ook nog een IT’er.

Het belangrijkste bij een optimaal team blijft toch echter het hebben van plezier, vertelt De Boer. Van Dongen Crombags sluit zich daarbij aan. ‘Je kunt dan heel effectief zijn als organisatie. En dat is denk ik ook vaak het succes van de kleine organisaties ten opzichte van de grote corporates. In de grote corporates zie ik te vaak dat mensen niet met plezier iedere dag naar hun werk gaan en niet hun collega’s omarmen en uitspreken dat ze samen wat gaan neerzetten.’

Zes factoren

De podcastserie is gebaseerd op het framework 'The six key factors of success', ontwikkeld door Google en BCG. In elke aflevering neemt presentator De Jong een specifieke stap onder de loep: van de juiste data verzamelen en deze op verantwoordelijke wijze verwerken tot welke tools je moet gebruiken en de customer journey.

De zesdelige serie is ook te beluisteren via Spotify, Itunes en Google Podcast. Klik hier voor het dossier Digital Dialogues. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Kees

De marketeer, de beroeps-aansmeerder van spullen die je niet hebben wilt, verdwijnt! Dat is nog eens groot nieuws! Wat een rust zal dat geven!

Walther

Kees snapt het niet echt: “ aansmeerder van spullen die je niet wilt hebben” is namelijk geen marketeer, want die zorgt juist dat er spullen komen die je wel wilt hebben!
Ik hou mijn hart vast wat er gebeurt als marketing zo gaat worden als wat de geïnterviewden schetsen, want dan is het overzicht ver te zoeken. Ik mag hopen dat de klassieke marketeer een strategische en richting bepalende rol pakt, want er zijn al genoeg digitale kippen die zonder kop kakelen!

Hans de Koning

Heeft er ook nog iemand verstand van het merk? Of verdwijnt die kennis samen met de marketeer?

Marcel Vogels

Leuk verhaal allemaal, maar de Marketeer verdwijnt helemaal niet als gevolg van verregaande specialisatie. Sterker nog, die rol wordt alleen nog maar belangrijker. Wel is het zo dat de Marketeer, meer dan vroeger, een regisseursrol toebedeeld krijgt. Want het geintegreerd en gevalideerd kunnen sturen maakt het ook mogelijk om de zinvolheid, ROI en output van alle specialisten en bureaus doelgericht te kunnen aansturen. Dat blijkt ook in de praktijk. Ondernemingen die hebben geinvesteerd in geintegreerde en crossmediale regie groeien harder dan ondernemingen die nog steeds lineair plannen maken en met legers specialisten werken. McKinsey heeft hier een aantal prachtige whitepapers over gepubliceerd, vol met empirische bewijsvoering.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in