CvdM gaat sponsorgeld omroepen onderzoeken
Dat meldt de Volkskrant. Aanleiding is een onderzoek van NRC Handelsblad dat de krant zaterdag publiceerde. Daaruit komt naar voren dat de publieke omroep de afgelopen tweeënhalf jaar ten minste 35 miljoen euro heeft ontvangen van maatschappelijke organisaties en overheden. Deze 'derden' kregen in ruil daarvoor aandacht in tal van programma's, variërend van spelletjes tot actualiteitenrubrieken. Soms hadden ze ook directe invloed op de inhoud van programma's, wat in strijd is met de Mediawet die bepaalt dat omroepen programmatisch onafhankelijk moeten zijn.
Ideële sponsoring is volgens de Mediawet toegestaan, maar omroepen zijn wel verplicht die bij het Commissariaat voor de Media te melden. Dat is niet voldoende gebeurd, zegt commissaris Inge Brakman. In 2001 kregen omroepen niet ‘ongeveer 7 miljoen euro' van derden, zoals het Commissariaat in zijn jaarverslag meldt, maar ten minste het dubbele. In 2002 waren de opgaven completer, maar nog niet volledig.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAfgelopen vrijdag heeft bestuursvoorzitter Harm Bruins Slot van Publieke Omroep, bij de omroepverenigingen aangedrongen op de instelling van een 'gedragscode ideële sponsoring'. Die moet garanderen dat omroepen volkomen transparant gaan opereren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid