Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Consumentenvertrouwen is wellicht afhankelijk van persoonlijkheid’

Algemene doelen van consumenten, zoals sparen, gelukkig worden, bezuinigen of afvallen, zijn duidelijk gestructureerd. Dat ontdekte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Algemene doelen van consumenten, zoals sparen, gelukkig worden, bezuinigen of afvallen, zijn duidelijk gestructureerd.
Dat ontdekte in zijn promotieonderzoek ‘Generic goal system: Content, structure and determinants of goals at the generic level of consumer behaviour.’

related partner content for mobile comes here

Hij ontdekte ook dat er verschillen zijn tussen de doelen van mannen en vrouwen, en tussen die van optimistische en pessimistische consumenten.

Consumenten nemen dagelijks beslissingen over het besteden van geld, tijd en inspanning. Die beslissingen zijn volgens verschillende theorieën gebaseerd op doelen.

Rahmat Hidayat onderzocht wat die doelen zijn en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Daarvoor ontwikkelde hij een vragenlijst voor consumenten over hun mogelijke doelen en de houdingen ten opzichte van bijvoorbeeld geld uitgeven, sparen, bezuinigen en hun gedrag als consument.

De onderzoeker legde ze de hypothetische situatie voor waarbij ze onverwacht geld te besteden krijgen en vroeg wat ze daarmee zouden doen, wat ze daarmee willen bereiken en waarom. Zijn respondenten waren Indonesische consumenten.

Hidayats onderzoek laat zien dat er een duidelijke structuur zit in de algemene doelen van consumenten. Er zijn bijvoorbeeld doelen die betrekking hebben op opvoeding, sociaal leven, harmonie in het gezin en sparen. Die doelen zijn onderling ook weer met elkaar verbonden.

Doelen die met elkaar in tegenspraak zijn, zoals geld uitgeven en bezuinigen, dienen allebei een hoger doel zoals gelukkig worden.

Ook ontdekte Hidayat dat de doelen verschillen tussen mannen en vrouwen, en tussen optimistische en pessimistische consumenten.

Vrouwen noemen vaker doelen als behulpzaamheid, gezondheid, sparen en financiële zelfstandigheid dan mannen.

In het algemeen geldt dat mannen nut belangrijker vinden en vrouwen zelfbeloning. Pessimistische consumenten vinden sparen belangrijker dan optimistische, en de laatsten vinden uitgeven belangrijker. Het consumentenvertrouwen is dus vermoedelijk afhankelijk van het type persoonlijkheid.

Rahmat Hidayat promoveert op woensdag 9 september aan de

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in