Consument tevreden over tussenpersoon; kwaliteit advies kan beter


De tussenpersoon krijgt waardering voor onder andere een goede uitleg van de voor- en nadelen (72 procent), begrijpelijke taal van de adviseur (64 procent), flexibiliteit in het maken van afspraken (62 procent), betrouwbare financiële adviezen (57 procent) en de klantvriendelijkheid (56 procent). Negatieve ervaringen met tussenpersonen die consumenten ook noemen zijn: het opdringen van producten (51 procent), slechte service (34 procent) en slechte bereikbaarheid (32 procent).
Voor het kopen van een huis zouden de meeste Nederlanders een tussenpersoon inschakelen (56 procent). Daarna volgen andere financiële uitgaven: verbouwing aan de woning (23 procent), een lijfrente afsluiten (17 procent), een auto kopen (13 procent) en de aanschaf van een tweede woning (10 procent). Bijna een kwart van de Nederlanders geeft aan geen tussenpersoon in te schakelen bij een financiële uitgave. Bijna eenderde van de Nederlanders stelt prijs op ongevraagde persoonlijke adviezen van de tussenpersoon. Mannen blijken daar meer van gediend dan vrouwen (37 procent tegenover 28 procent).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
De bank verstrekt de meeste leningen. Nederlanders die wel eens een lening hebben afgesloten, hebben dit meestal bij een bank gedaan (60 procent). Via de tussenpersoon worden minder leningen afgesloten (32 procent). Ook degenen die nog nooit een lening hebben afgesloten, zouden hiervoor als eerste naar een bank gaan (87 procent). De tussenpersoon ligt voor deze groep minder voor de hand, want op de tweede en derde plaats komen respectievelijk de verzekeraar (34 procent) en de financieringsmaatschappij (24 procent). Bijna een kwart (22 procent) zou voor de tussenpersoon kiezen.
Het rentepercentage is doorslaggevend voor waar de lening wordt ondergebracht. Ruim driekwart van de Nederlanders (77 procent) vindt dit het belangrijkste criterium. De afbetalingsregeling (56 procent) en het advies van de tussenpersoon (37 procent) worden minder belangrijk gevonden.
Persoonlijk contact hoort kennelijk bij het afsluiten van een lening. Maar vijf procent van de leners ziet dit anders en heeft zijn lening via internet afgesloten. Van de mensen die nog nooit hebben geleend, zou negen procent via internet een lening afsluiten. Het medium is wel redelijk populair als het gaat om het inventariseren van de financiële mogelijkheden en aanbieders: 41 procent van de Nederlanders gaat hiervoor als eerste het web op.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research onder vijfhonderd Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Een samenvatting van het onderzoeksrapport, inclusief verantwoording van de onderzoeksopzet, is beschikbaar op www.online-pr.nl/customer_frame.asp?customer_id=31.
InterBank is in 2000 ontstaan uit de financieringsmaatschappijen Finata Bank en IDM Bank.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid