Overslaan en naar de inhoud gaan

Versterk het eco-systeem

Ondernemingen die denken dat ze alles op hun eentje kunnen doen, hebben het mis. Wie succes wil hebben, moet zich realiseren deel uit te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En gaat er elders in het ecosysteem wat mis, dan krijg jij daar vroeg of laat ook last van, waarschuwen Marco Iansiti en Roy Levien, twee wetenschappers van de Harvard Business School. Iedere onderneming maakt deel uit van zo’n eco-systeem: leveranciers van onderdelen, afnemers, distributeurs, en tal van andere organisaties. Ondernemingen moeten zich niet alleen realiseren dat ze onderdeel uitmaken van een waardenketen, en dat de kracht van die keten wordt bepaald door de zwakste schakel; ze moeten zelfs een stap verder gaan: door bij te dragen aan versterking van het hele eco-systeem, profiteren ze zelf ook.
Wal-Mart en Microsoft hebben dat altijd goed begrepen. Dat zou je op het eerste gezicht niet zeggen, want zij knijpen bijvoorbeeld hun toeleveranciers toch stevig af? Dat laatste doen ze, zoals iedere megagrote onderneming, maar tegelijk zorgen ze dat het hele systeem voor alle deelnemers blijft floreren. Wal-Mart gaat bijvoorbeeld heel ver in het delen van informatie, waardoor de koppeling van vraag en aanbod, ook tussen andere deelnemers onderling, wordt geoptimaliseerd. En dat komt de productiviteit van het hele ecosysteem ten goede.

related partner content for mobile comes here

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in