Versterk het eco-systeem
En gaat er elders in het ecosysteem wat mis, dan krijg jij daar vroeg of laat ook last van, waarschuwen Marco Iansiti en Roy Levien, twee wetenschappers van de Harvard Business School. Iedere onderneming maakt deel uit van zo’n eco-systeem: leveranciers van onderdelen, afnemers, distributeurs, en tal van andere organisaties. Ondernemingen moeten zich niet alleen realiseren dat ze onderdeel uitmaken van een waardenketen, en dat de kracht van die keten wordt bepaald door de zwakste schakel; ze moeten zelfs een stap verder gaan: door bij te dragen aan versterking van het hele eco-systeem, profiteren ze zelf ook.
Wal-Mart en Microsoft hebben dat altijd goed begrepen. Dat zou je op het eerste gezicht niet zeggen, want zij knijpen bijvoorbeeld hun toeleveranciers toch stevig af? Dat laatste doen ze, zoals iedere megagrote onderneming, maar tegelijk zorgen ze dat het hele systeem voor alle deelnemers blijft floreren. Wal-Mart gaat bijvoorbeeld heel ver in het delen van informatie, waardoor de koppeling van vraag en aanbod, ook tussen andere deelnemers onderling, wordt geoptimaliseerd. En dat komt de productiviteit van het hele ecosysteem ten goede.
Bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid