Overslaan en naar de inhoud gaan

Communicatie over genetische testen schiet tekort

De communicatie over voorspellende genetische testen naar het brede publiek kan beter. Dit is de conclusie van een onderzoek van Maarten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek blijkt dat de communicatie over genetische testen doorgaans vooral gericht is op informatieoverdracht. Er wordt te weinig rekening gehouden met de informatiebehoefte van de gebruiker. De op dit moment spelende discussie onder genetici over de zin en onzin van genetische testen, is voor veel mensen te ingewikkeld en ook niet waar ze behoefte aan hebben.

related partner content for mobile comes here

Uit de bestudering van andere vakgebieden, zoals gezondheidswetenschappen, medische psychologie en reclame, bleek dat niet het geven van informatie maar het stellen van de juiste vragen mensen helpt bij (de keuze voor) het eventuele gebruik van genetische testen. Vragen zoals ‘wat wilt u met de kennis dat u eventueel dikkedarmkanker kunt krijgen?’ helpen mensen meer. Daarnaast is het belangrijk om ook in kranten en op televisie in te gaan op motivaties zoals angst, vooroordelen, levensstijl en geloofwaardigheid.

Van der Sanden geeft als voorbeeld dat het weinig zin heeft om mensen die grote vraagtekens zetten bij de ontwikkeling van nieuwe medische technologie, te overladen met informatie over hoe de test nu precies werkt. Dan is het belangrijk om in een eerste fase van het communicatieproces, juist aan te sluiten bij die vraagtekens.

Vanuit het in het onderzoek gecreëerde theoretische kader heeft Van der Sanden een vragenlijst ontwikkeld die door communicatiedeskundigen gebruikt kan worden om hun communicatieprocessen beter in te richten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in