Communicatie over genetische testen schiet tekort


Uit het onderzoek blijkt dat de communicatie over genetische testen doorgaans vooral gericht is op informatieoverdracht. Er wordt te weinig rekening gehouden met de informatiebehoefte van de gebruiker. De op dit moment spelende discussie onder genetici over de zin en onzin van genetische testen, is voor veel mensen te ingewikkeld en ook niet waar ze behoefte aan hebben.
Uit de bestudering van andere vakgebieden, zoals gezondheidswetenschappen, medische psychologie en reclame, bleek dat niet het geven van informatie maar het stellen van de juiste vragen mensen helpt bij (de keuze voor) het eventuele gebruik van genetische testen. Vragen zoals ‘wat wilt u met de kennis dat u eventueel dikkedarmkanker kunt krijgen?’ helpen mensen meer. Daarnaast is het belangrijk om ook in kranten en op televisie in te gaan op motivaties zoals angst, vooroordelen, levensstijl en geloofwaardigheid.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVan der Sanden geeft als voorbeeld dat het weinig zin heeft om mensen die grote vraagtekens zetten bij de ontwikkeling van nieuwe medische technologie, te overladen met informatie over hoe de test nu precies werkt. Dan is het belangrijk om in een eerste fase van het communicatieproces, juist aan te sluiten bij die vraagtekens.
Vanuit het in het onderzoek gecreëerde theoretische kader heeft Van der Sanden een vragenlijst ontwikkeld die door communicatiedeskundigen gebruikt kan worden om hun communicatieprocessen beter in te richten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid