Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola betaalt voedingsexperts om frisdrank aan te prijzen

PR-actie ligt gevoelig omdat merk onder vuur ligt vanwege bijdrage aan obesitas.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Coca-Cola heeft fitness- en voedingsexperts betaald om verhalen te schrijven voor blogs en grote kranten waarin ze de miniblikjes Coca-Cola aanprijzen als tussendoortje.

related partner content for mobile comes here

Dat het Amerikaanse persbureau AP. De PR-actie ligt gevoelig omdat Coca-Cola onder vuur ligt van critici die het merk verwijten bij te dragen aan obesitas.

Snacken

Voor de American Heart Month plaatsten de voedingsexperts verschillende verhalen met een grote overeenkomst: in alle stond de suggestie een klein blikje Coca-Cola te nemen als ‘snack’.

Zo rept een artikel van ‘een verfrissende drank-optie zoals een mini blikje Coca-Cola’. Een ander stuk gaat over  producten die ‘portion –controlled’ zijn, zoals kleine zakjes nootjes, een klein  voorverpakt toetje of kleine blikjes Coca-Cola.

De artikelen verschenen op blogs over voeding en andere sites, waaronder enkele van grote landelijke dagbladen.

Zonder schuldgevoel 

De focus op de kleine blikjes is goed verklaarbaar, want Coca-Cola ziet daarin een manier om mensen ‘zonder schuldgevoel’ van de frisdrank te laten genieten. Bovendien verdient Coca-Cola meer op de kleine verpakkingen, waardoor de kleine blikjes meer winst opleveren.

De boodschap die Coke een gezond tussendoortje kan zijn, is echter  discutabel. Een miniblikje bevat nog altijd 90 calorieën tegenover 140 calorieën in een gewoon formaat blikje.

Voorwaarden communicatie

Coca-Cola laat in een verklaring weten mensen te willen ‘helpen om beslissingen te nemen die bij ze passen’ en dat het daarvoor werkt met gezondheidsdeskundigen ‘om te helpen context te geven over de laatste ontwikkelingen en kennis over onze producten en ingrediënten ‘. Ook zou het zich houden aan de ge-eigende voorwaarden voor communicatie door de deskundigen. Het laat niet weten hoeveel het de voedingsexperts betaalt.

Volgens het frisdrankmerk zijn er meer foodbrands die deze pr-tactieken hanteren, en het heeft daar ook een punt. Bedrijven  als Kellogg en Pepsico zetten ook voedingsdeskundigen in. Laatstgenoemde liet een diëtiste op een lokale tv-zender beweren dat Tostito-chips gezond zijn. 

Ook sponsorden diverse , waaronder McDonald&;s, een congres voor diëtisten.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in