Overslaan en naar de inhoud gaan

Britse voedselsector betaalt mee aan obesitas-campagne

Om de vetzucht epidemie onder de Britten een halt toe te roepen, begon de regering-Brown afgelopen zaterdag een brede campagne die de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Trouw. Tekenfilmfiguurtjes, YouTube, reclamecampagnes en voorlichting - de Labourregering haalt alles uit de kast om de zwaarlijvigheid van de Engelsen tegen te gaan. De campagne startte 3 januari jl. onder meer met een tekenfilmpje op televisie. Daarin schetsen de makers van animatiehelden Wallace en Gromit hoe de mens van actieve jager op voedsel veranderde in een luie pizza-eter in een leunstoel.

related partner content for mobile comes here

De Labourregering heeft de strijd met de vetzucht van de Britten hoog op het prioriteitenlijstje staan, al vinden critici dat het tot nu toe vooral bij mooie woorden bleef. Een op de vier Britse basisschoolkinderen is te dik. Per jaar sterven negenduizend mensen voortijdig aan de gevolgen van obesitas. Als die trend doorzet, zou in 2050 de helft van het jaarlijkse gezondheidszorgbudget eraan opgaan, becijfert de regering-Brown.

De voedselindustrie werkt mee aan de actie: Unilever, PepsiCo, Coca-Cola, Mars, Kellogg's en supermarktketens als Tesco en Asda brengen 200 miljoen pond (208 miljoen euro) in, tegen 75 miljoen pond van de overheid in de eerste drie jaar. De betrokkenheid van deze bedrijven is nodig, meent de regering, omdat zij met hun marketing een grote invloed hebben op het eet- en snoepgedrag van de consument.

De anti-vetzuchtcampagne beperkt zich niet tot het verstrekken van informatie: het ministerie van gezondheidszorg spreekt het onderwijs, zorg en bedrijven actief aan om mee te doen met plaatselijke projecten, met het doel om 'ieder gezin in Groot-Brittannië goed te laten eten, meer te laten bewegen en langer te laten leven.' Vooral kinderen onder de elf jaar zijn doelwit van de campagne. Het gaat uiteindelijk om een gedrags- en mentaliteitsverandering: veel mensen zien dikte als een zaak van mooi of lelijk, niet als een gezondheidskwestie, aldus woordvoerders van de campagne.(Trouw)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in