Bannerposities in Nederland zijn het minst zichtbaar


Wordt in Europa met gemiddeld 30 procent van het ingezette brandingbudget de consument niet bereikt, in Nederland is dat 48 procent.
Facilitate Digital, een Australische aanbieder van ad serving-technologiën voor mediabureaus en adverteerders dat ook een vestiging heeft in Duitsland, onderzocht welk deel van de banners daadwerkelijk zichtbaar was voor de doelgroep en voor hoe lang. Het onderzoek is uitgevoerd voor online brandingcampagnes met meer dan een miljoen ad impressies per campagne en ten minste duizend ad impressies per dag, in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland, Zweden en Groot-Brittannië. In totaal zijn meer dan een miljard ad impressies onderzocht op zichtbaarheid en zichtbaarheidsduur.
Vanwege de slechte zichtbaarheid is gemiddeld 30% van het ingezette budget weggegooid geld. Als oorzaken noemt het rapport onnauwkeurige mediaplanning en de inzet van voor brandingcampagnes ongeschikte uitingen.De beste resultaten werden bereikt in Duitsland en Zwitserland. Hier zijn bureaus en klanten zich volgens Facilitate Digital al bewust geworden van de verschillen in leveringskwaliteit met betrekking tot geschikte reclame-uitingen en plaatsingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNaar aanleiding van het onderzoek stelt managing director Oliver Weiss dat de kennis bij mediabureaus over de exacte plaatsing van door de publisher aangeboden inventaris aan verbetering toe is: "Er zullen altijd reclameposities zijn die bij weergave in de browser in het niet-zichtbare bereik liggen. Mediabureaus en marketeers worden opgeroepen hier meer transparantie te creëren in het belang van de adverteerder, omdat levering van brandingreclame-uitingen in het niet-zichtbare bereik gewoon contraproductief is". Een enorme verrassing zijn de conclusies van Facilitate Digital overigens niet. Memo2 constateerde nog deze zomer dat 38 procent van de bannerposities in Nederland niet of nauwelijks in beeld komt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid