Overslaan en naar de inhoud gaan

Anticyclisch adverteren werkt

Het werkt om tegen de stroom op te adverteren. Als de concurrentie beknibbelt op zijn communicatiebudget is het mogelijk om een voorsprong…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bacardi lanceerde afgelopen voorjaar in Duitsland een nieuw mixdrankje en dat ging gepaard met behoorlijk wat reclamegeweld. Ondanks de stagnerende economie en de relatief hoge prijs van het drankje overtroffen de verkopen de stoutste verwachtingen. Bacardi had er duidelijk voordeel bij dat veel andere merken in hetzelfde segment hun budgetten naar beneden hadden bijgesteld. Steeds meer adverteerders lijken het beroerde economische klimaat te gebruiken om terrein te winnen op hun concurrenten. Unilever, P&G en L’Oreal hebben stuk voor stuk in Duitsland verschillende nieuwe producten gelanceerd en daar stevig voor geadverteerd. Ook Porsche, Apple, Philips en Nintendo laten zich niet weerhouden door de conjunctuur, maar schroeven juist hun uitgaven op. Een studie van de Boston Consulting Group met de titel ‘Tegen de stroom in’ wijst nog eens op het belangrijkste voordeel van anticyclisch adverteren: het rendement van de reclame-euro is, in een klimaat waarin de concurrentie zich terughoudend opstelt, relatief hoog. Dat betekent overigens niet dat reclame maken tegen de stroom in per definitie succes oplevert. De meest succesvolle merken onderscheiden zich door het feit dat ze zich van de conjunctuur weinig aantrekken. De investeringen in het merk worden afgestemd op de langetermijndoelstellingen. Want als het economisch even tegenzit, dan mag dat nog geen reden te zijn om maar meteen te beknibbelen op het reclamebudget.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen
<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in