Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek over communicatie via chatbots wint 25.000 euro

Strategische Communicatie Challenge 2019 gewonnen door Margot van der Goot, Universiteit van Amsterdam.
De chatbot van a.s.r.
De chatbot van a.s.r.
De chatbot van a.s.r.
De chatbot van a.s.r.

Hoe ervaren bezoekers aan een website de communicatie via chatbots? Welke diepere inzichten liggen hieraan ten grondslag? Deze vragen staan centraal in een kwalitatief onderzoek van Margot van der Goot, Universiteit van Amsterdam. Ze imponeerde de jury van de zogeheten Strategische Communicatie Challenge 2019 met haar onderzoeksvoorstel en sleepte er 25 mille mee binnen.  

related partner content for mobile comes here

Margot van der Goot is onderzoeker verbonden aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Ze verwacht dat  het contact tussen organisaties en consumenten steeds meer  overgenomen wordt  door chatbots. Maar wat weten we over de perceptie van online bezoekers daarbij?

‘De tevredenheid van de consument wordt tot nu met name gemeten door kwantitatief onderzoek. Wat er mist is een diepgaand begrip van hoe consumenten deze communicatie ervaren. Dat wil ik door middel van kwalitatief onderzoek gaan uitzoeken.’

Vaccineren tegen nepnieuws

De Strategische Communicatie Challenge 2019 is een initiatief van Logeion. Onderzoekers konden in 5 minuten hun voorstel komen pitchen voor een onderzoek naar strategische communicatie.

Van der Goot was  niet de enige die met onderzoeksgeld naar huis ging.  Een onderzoek naar desinformatie van Sander Hermsen (Hogeschool Utrecht) in samenwerking met de School voor Journalistiek en start-up DROG kreeg een extra stimuleringsprijs van 7.500 euro.

Hermsen wil een educatie- en weerbaarheidsstrategie ontwikkelen door mensen te leren hoe trollenfabrieken te werk gaan. ‘We willen uitzoeken of deze 'vaccinatiemethode' werkt.’

De pitches stonden alleen open voor onderzoekers van Partners van het Centrum Strategische Communicatie: Universiteit Amsterdam, Vrije Universiteit, Wageningen Universiteit en Research, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Avans

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in