Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat interne communicatie kan leren van het populaire tv-programma Ik Vertrek

Zomercolumn over de vertrekregeling van de Belastingdienst
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[door Ben Verleg]

related partner content for mobile comes here

U kent de populaire serie wel, landgenoten die hun geluk elders gaan beproeven. Meestal blijkt dat ook daar mee- en tegenvallers zijn.

De tegenvallers krijgen de meeste aandacht. Ook dat is thuis niet anders.

Sommigen gaan goed voorbereid een andere richting uit, anderen lijken echt ‘op goed geluk’ maar wat te gaan doen. Zo is het in organisaties ook.

De Belastingdienst moet krimpen. De leiding bedacht een vertrekregeling voor oudere medewerkers. Dan snijdt het mes aan twee kanten: zowel de vergrijzing als de overbezetting wordt aangepakt. Vooral de lagere schalen zouden gebruik gaan maken van de financiële tegemoetkoming, dachten de bazen.

De interne communicatie over het thema heeft uitstekend gewerkt. De belangstelling om van de regeling gebruik te maken overtreft de verwachtingen. Sterker nog: deze verslaat de verwachtingen. Er willen meer mensen van de regeling gebruik maken dan nodig is om de krimpdoelstelling te halen. Sterker nog: er willen te veel mensen tegelijk weg, waardoor er bezettingsproblemen ontstaan en de organisatie weer personeel moet gaan werven. En om het nog wat ingewikkelder te maken zijn het niet de medewerkers in de lage salarisschalen die de dienst achter zich willen laten, maar vooral die in de hogere schalen. En dat is niet de bedoeling, want men heeft juist de hoger opgeleide mensen in de toekomst nodig. Een dubbel probleem is door de bedachte oplossing veroorzaakt.

Het scenario doet me denken aan het koppel dat het eigen huis verkocht, beneden de marktprijs om het snel achter zich te laten. Aangekomen op het platteland van Frankrijk bleek de idylle vooral fantasie te zijn. Er kwam geen water uit de kraan, het dak lekte en de verwarming was kapot. De winter al in aantocht en niemand in de buurt die het kon fiksen. Teruggaan is geen optie. Dus zit er niets anders op dan op de blaren zitten. Keihard werken totdat er weer water is, het dak niet meer lekt en de verwarming weer zoemt.

Dat staat de Belastingdienst nu te wachten. Op je schreden terugkeren is not done. De tering naar de nering zetten. De gewijzigde omstandigheden opnieuw taxeren, maar nu wel op de goede manier.

Hoe?

Gebruik de interne communicatie voor het bepalen van wat de beste route is om een probleem op te lossen. Iedere leidinggevende op de werkvloer had kunnen vertellen wat zijn of haar mensen zouden doen met de voorgestelde vertrekregeling. Een klein participerend onderzoek was genoeg geweest om te ontdekken wat het effect zou zijn van de voorstellen. Interne communicatie is eerst en vooral luisteren. Hoe lastiger het probleem, hoe belangrijker dat luisteren is.

Wie goed luistert en de interne markt verkent, scoort de meeste meevallers.

Wie niet luistert kan beter meteen maar vertrekken.

Ben Verleg is gespecialiseerd in organisatieontwikkeling, strategische besluitvorming en innovatie

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in