Waarderelevantie merken onderzocht
De doctoraalscriptie 'Merken: betrouwbaar en waarderelevant',
waarin beide auteurs verslag doen van hun onderzoeksbevindingen, is bekroond
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spottamet de scriptieprijs van het Moret Fonds, een initiatief van Ernst & Young.
In deze scriptie hebben de auteurs een onderzoek uitgevoerd naar de betrouwbaarheid en waarderelevantie van merken. Volgens de resultaten van eigen empirisch onderzoek bedraagt de waarde van merken van de onderzochte ondernemingen ruim zestig procent van het huidige balanstotaal. Bovendien is de waarde van merken over het algemeen groter dan
het eigen vermogen volgens de huidige jaarrekening. Het activeren van zelf
ontwikkelde merken in de jaarrekening zou daarom substantiële gevolgen
hebben voor het beeld dat de jaarrekening geeft. Toch worden merken nagenoeg
niet opgenomen in de jaarrekening. Zoals uit het onderzoek van de huidige
internationale wet- en regelgeving blijkt, is de waardering van zelf
ontwikkelde merken in de jaarrekening niet mogelijk. Als reden voor dit
activeringsverbod wordt aangevoerd dat de waarde van de merken veelal niet
voldoende betrouwbaar kan worden vastgesteld. De auteurs concluderen
niettemin dat de op economische waarden gebaseerde waarderingsmethoden
leiden tot merkenwaarde met een voldoende mate van betrouwbaarheid. De
auteurs bepleiten daarom merken wél op te nemen in de jaarrekening. (Bron: Ernst & Young)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid