Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarderelevantie merken onderzocht

De financiële waarde van de merken van een onderneming kan oplopen tot zestig procent van het balanstotaal en is over het algemeen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De doctoraalscriptie 'Merken: betrouwbaar en waarderelevant',

related partner content for mobile comes here

waarin beide auteurs verslag doen van hun onderzoeksbevindingen, is bekroond

met de scriptieprijs van het Moret Fonds, een initiatief van Ernst & Young.

In deze scriptie hebben de auteurs een onderzoek uitgevoerd naar de betrouwbaarheid en waarderelevantie van merken. Volgens de resultaten van eigen empirisch onderzoek bedraagt de waarde van merken van de onderzochte ondernemingen ruim zestig procent van het huidige balanstotaal. Bovendien is de waarde van merken over het algemeen groter dan

het eigen vermogen volgens de huidige jaarrekening. Het activeren van zelf

ontwikkelde merken in de jaarrekening zou daarom substantiële gevolgen

hebben voor het beeld dat de jaarrekening geeft. Toch worden merken nagenoeg

niet opgenomen in de jaarrekening. Zoals uit het onderzoek van de huidige

internationale wet- en regelgeving blijkt, is de waardering van zelf

ontwikkelde merken in de jaarrekening niet mogelijk. Als reden voor dit

activeringsverbod wordt aangevoerd dat de waarde van de merken veelal niet

voldoende betrouwbaar kan worden vastgesteld. De auteurs concluderen

niettemin dat de op economische waarden gebaseerde waarderingsmethoden

leiden tot merkenwaarde met een voldoende mate van betrouwbaarheid. De

auteurs bepleiten daarom merken wél op te nemen in de jaarrekening. (Bron: Ernst & Young)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in