Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Overal in mediasector drie partijen dominant’

In de mediabranche zijn per sector steeds drie sterke marktpartijen actief. Er lijkt sprake te zijn van een soort 'wet van drie'. Daarmee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit staat in het rapport 'Mediaconcentratie in beeld' dat het Commissariaat voor de Media vandaag presenteert. Het rapport geeft een overzicht van mediaconcentratie bij de sectoren dagbladen, radio en televisie en een analyse van de kabelsector. In 2000 gaf de staatssecretaris van OCenW, Rick van der Ploeg, namens het kabinet opdracht een monitor op te zetten van concentratiebewegingen in de mediasector. Bij de dagbladen is 90 procent van de landelijke en regionale dagbladen in handen van drie grote uitgevers. Bij televisie behalen drie grote aanbieders een marktaandeel van ruim 84 procent. In de kabelsector bedienen drie bedrijven eveneens ruim 84 procent van de markt. Het Commissariaat stelt voor wettelijke maatregelen te nemen om bij de dagbladen en de televisie verdere concentratie te voorkomen. De markt van dagbladen is overgeconcentreerd. Bij de landelijke dagbladen zijn twee uitgevers dominant. PCM Uitgevers (54,8 procent) en De Telegraaf (40,5 procent). Op de totale regionale markt heeft Wegener een aandeel van 52,5 procent. Het ontwikkelen van een actiever persbeleid door de overheid wordt dringend geadviseerd.

related partner content for mobile comes here

De televisiesector vertoont minder concentratie dan de dagbladsector. Toch is hier ook sprake van een sterke concentratie, concludeert het CvM. Wat commerciële televisie betreft, wordt voorgesteld een maximum marktaandeel van 30 procent wettelijk vast te stellen. Bij radio wordt vanwege de gewenste pluriformiteit gepleit voor een gedeeltelijk gewogen verdeling van de etherfrequenties volgens een inhoudelijk format. Om te komen tot volwaardige concurrentie tussen de diverse informatieve zenders dient gestreefd te worden naar een landelijk bereik van één van de commerciële informatieve zenders.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in