Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Online kranten vervangen print nog niet’

Over het algemeen verdringen online kranten de printdagbladen in Nederland (nog) niet. Het lezen van online kranten gaat niet ten koste van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat melden Ester de Waal en Klaus Schoenbach onderzoek deden naar de vraag in hoeverre Nederlandse online kranten een bijdrage leveren aan de kennis van maatschappelijke onderwerpen van hun lezers, in vergelijking met de printversies.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Edmund Lauf, verbonden aan The Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Het rapport dat ze publiceerden heet ‘Online kranten en maatschappelijke betrokkenheid’.

Bij jongeren lijken traditionele kranten wel vervangen te worden door online edities: bij deze groep concurreert het lezen van de webedities met het überhaupt nog ter hand nemen van de traditionele krant. De huidige online kranten kunnen dat kennelijk nog niet. Alleen hoger opgeleiden die langdurig de websites bezoeken blijken ook uit het aanbod online meerdere thema’s te halen.

Papieren dagbladen daarentegen kunnen minder betrokkenen ‘vangen’ met hun aanbod van onderwerpen: mensen die in relatief weinig verschillende onderwerpen geïnteresseerd zijn profiteren juist van print, als ze die maar regelmatig ter hand nemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in