Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe wet voor misleidend tv-belspel

Minister Hirsch Ballin (CDA) van Justitie gaat misleidende belspelletjes op tv aan banden leggen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de nieuwe Wet op de kansspelen worden extra eisen gesteld aan de frequentie en de duur, het prijzengeld, de zorgplicht voor jeugdige deelnemers en de wijze waarop bellers over de spelregels worden geïnformeerd.
Dat meldt de Volkskrant. Ook komt er een Kansspelautoriteit die boetes kan opleggen, zo staat in het conceptwetsvoorstel van de minister. Producenten, die op de commerciële zenders de daluren vullen, verdienen jaarlijks miljoenen aan deze spelletjes. In veel gevallen stuiten de deelnemers op een ‘dichte lijn’, moet een code worden gekraakt alvorens ze worden doorverbonden, of is de zender op zoek naar de ‘tiende beller’. De prijsvraag is vaak zo eenvoudig, dat de deelnemer zijn winstkansen veel hoger inschat dan ze feitelijk zijn.

related partner content for mobile comes here

In Nederland zenden RTL4, SBS, NET5 en Tien dagelijks zo’n vijftien uur aan deze
belspellen uit. Grootste producenten zijn 2waytraffic en Endemol.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in