Internet verandert dagelijks leven
Snelheid, gemak, niet aan tijd gebonden zijn en niet de deur uit hoeven, worden als de belangrijkste voordelen ervaren in het gebruik van internet. Tegelijkertijd zien mensen ook dat het gebruik van internet ten koste gaat van het contact tussen mensen of de ‘gezelligheid’ van ‘offline’ activiteiten.
Internet heeft ook verbetering gebracht in die activiteiten. Meer dan 66 procent van de Nederlanders vindt dat het regelen van bankzaken en het zoeken naar informatie (57 procent) door de komst van internet verbeterd is. Het versturen van berichten (37 procent), het plannen van een route (25 procent) en het kopen en verkopen van tweedehands spullen (15 procent) maken de top 5 ‘verbeteringen door internet’ compleet.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisInternetbankieren heeft het inmiddels gewonnen van de overschrijvingsformulieren en de acceptgiro’s. 91 procent van de ondervraagden doet zijn bankzaken online. Internetbankieren is vooral populair omdat het altijd een actueel overzicht geeft (86 procent), het sneller gaat (79 procent), een goed overzicht wordt geboden op de eigen bankzaken (69 procent) en omdat online bankieren overal en altijd te gebruiken is (67 procent).
Krant scoort nog goed
Internet wordt, zo blijkt uit het onderzoek, door veel Nederlanders gebruikt voor het vinden van informatie en nieuws en voor het regelen van financiële zaken. Zo raadpleegt 52 procent van de ondervraagden liever nieuwssites op internet dan dat ze de krant lezen (48 procent). Nieuwssites zijn actueel, gratis en doorgaans prettig leesbaar. De krant scoort nog steeds goed, omdat ondervraagden de krant lezen ontspanning vinden (57 procent) en het onderdeel is van het dagelijkse ochtend- of avondritueel (56 procent).
Tweederde van de ondervraagden tot 40 jaar kiest voor internet als nieuwsbron, boven de 50 jaar is het precies andersom. Daarnaast geven vooral mannen aan dat ze het nieuws onder werktijd online volgen terwijl vrouwen dat veel minder doen (42 procent ten opzichte van 28 procent).
16 procent van de mensen ontmoet anderen het liefst via datingsites, 84 procent geeft de voorkeur aan een ‘live’ ontmoeting. Als redenen voor onlinedaten geven ondervraagden aan dat ze het ‘geleidelijk opbouwen van contact’ (64 procent) prettig vinden, het gemak van het zoeken (61 procent) en de laagdrempeligheid (60 procent) waarderen. Voor het offlinedaten spreekt dat ‘je beter kunt zien hoe iemand eruit ziet’ (50 procent), je ‘een vollediger beeld van iemand krijgt’ (50 procent) en het wordt ‘gezelliger’ (49 procent) en meer ongedwongen (45 procent) genoemd. Vooral vrouwen geven overigens de voorkeur aan een eerste kennismaking via internet.
Reis boeken
Wie een reis wil boeken, doet dat tegenwoordig het liefst via internet. 60 procent geeft aan wel eens een reis te boeken via internet. Vooral het gemak van het vergelijken van de prijzen (73 procent) en het snelle en gemakkelijke zoeken (69 procent) worden genoemd als grote voordelen van internetboekingen. Internet heeft de reisbranche voorgoed veranderd.
‘Echt’ winkelen heeft nog steeds de voorkeur boven online shoppen, al is het verschil erg klein: 53 om 47 procent. Voorstanders van winkelen noemen het kunnen bladeren of luisteren (bij boeken en cd’s) een belangrijke reden om de winkel te bezoeken (73 procent), maar ook het vasthouden van een product vinden ze een argument (61 procent). 22 procent noemt bovendien ‘gezelligheid’ een reden om naar de winkel te gaan. Belangrijkste redenen om vooral online te winkelen zijn snelheid en gemak (58 procent), niet tijdgebonden (55 procent), eenvoudige prijsvergelijking (55 procent) en overzichtelijk aanbod (50 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid