Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kiezen online nieuwe zorgverzekeraar

Maar liefst 83 procent van de Nederlanders die afgelopen jaar een nieuwe zorgverzekering afsloot, deed dat online. Voor 25- tot 34-jarigen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van online advertentienetwerk Zanox, uitgevoerd door onderzoeksbureau No Ties. Zo’n 35 procent van de respondenten geeft aan de afgelopen drie jaar minimaal één keer overgestapt te zijn. Daarbij bleken telefonisch overstappen (17 procent) en een overstap per post (1 procent) sterk aan populariteit te hebben ingeboet.

related partner content for mobile comes here

Zanox schrijft de vlucht naar online toe aan het verbeterde gebruiksgemak van de sites van zorgverzekeraars, maar ook aan de opkomst van allerlei vergelijkingstools, waarmee consumenten zelf hun keuze kunnen bepalen.

Volgens Zanox zou het overstappercentage voor 2014 hoog uit kunnen vallen: half oktober denkt 20 procent van de respondenten erover om te switchen, 39 procent twijfelt nog. De meeste nieuwe zorgverzekeringen worden pas in de laatste twee weken van december afgesloten.

De lagere zorgpremies zouden dit jaar kunnen zorgen voor een recordaantal consumenten dat van zorgverzekeraar wisselt, aldus Zanox. Een lagere basispremie is voor 66 procent van de 250 ondervraagden de belangrijkste reden om over te stappen. Onder meer de Achmea Groep en DSW hebben aangekondigd hun basispremie te verlagen met respectievelijk 8,30 euro en 7,50 euro per maand.

De redenen voor het wisselen van zorgverzekeraar verschillen ook per leeftijdscategorie en lijken in grote mate afhankelijk van de levensfase. In de groep van 25- tot 34-jarigen kiest 93 procent voor een andere verzekeraar omdat deze goedkoper is, terwijl de meerderheid (76 procent) van 35- tot 44-jarigen van zorgverzekering wisselt om van een gunstiger gezinspakket gebruik te kunnen maken. In beide groepen is de overstapintentie overigens het hoogst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in