Nederlanders kiezen online nieuwe zorgverzekeraar
Dat blijkt uit onderzoek van online advertentienetwerk Zanox, uitgevoerd door onderzoeksbureau No Ties. Zo’n 35 procent van de respondenten geeft aan de afgelopen drie jaar minimaal één keer overgestapt te zijn. Daarbij bleken telefonisch overstappen (17 procent) en een overstap per post (1 procent) sterk aan populariteit te hebben ingeboet.
Zanox schrijft de vlucht naar online toe aan het verbeterde gebruiksgemak van de sites van zorgverzekeraars, maar ook aan de opkomst van allerlei vergelijkingstools, waarmee consumenten zelf hun keuze kunnen bepalen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaVolgens Zanox zou het overstappercentage voor 2014 hoog uit kunnen vallen: half oktober denkt 20 procent van de respondenten erover om te switchen, 39 procent twijfelt nog. De meeste nieuwe zorgverzekeringen worden pas in de laatste twee weken van december afgesloten.
De lagere zorgpremies zouden dit jaar kunnen zorgen voor een recordaantal consumenten dat van zorgverzekeraar wisselt, aldus Zanox. Een lagere basispremie is voor 66 procent van de 250 ondervraagden de belangrijkste reden om over te stappen. Onder meer de Achmea Groep en DSW hebben aangekondigd hun basispremie te verlagen met respectievelijk 8,30 euro en 7,50 euro per maand.
De redenen voor het wisselen van zorgverzekeraar verschillen ook per leeftijdscategorie en lijken in grote mate afhankelijk van de levensfase. In de groep van 25- tot 34-jarigen kiest 93 procent voor een andere verzekeraar omdat deze goedkoper is, terwijl de meerderheid (76 procent) van 35- tot 44-jarigen van zorgverzekering wisselt om van een gunstiger gezinspakket gebruik te kunnen maken. In beide groepen is de overstapintentie overigens het hoogst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid