Overslaan en naar de inhoud gaan

Multinationals: reputatieschade grootste risico

Reputatieschade is volgens multinationals momenteel het grootste bedrijfsrisico. Toch zegt meer dan de helft (52 procent) niet goed…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na reputatieschade worden 'onderbreking van de bedrijfsvoering' en 'aansprakelijkheidclaims' als belangrijke risico's genoemd. Volgens Marc van Nuland, directielid Risico Management van Aon Nederland staat de hoge notering van aansprakelijkheidsrisico's symbool voor de toenemende claimcultuur. 'De gronden waarop in de Verenigde Staten rechtszaken worden aangespannen, krijgen wereldwijd steeds meer navolging. Dit vormt een serieus risico voor grote en kleine organisaties.'

related partner content for mobile comes here

Volgens Van Nuland is reputatie of imago is veel sectoren een van de weinige middelen om je als organisatie te kunnen onderscheiden. ‘Dit verklaart de positie van reputatieschade als belangrijkste risico,’ zegt Van Nuland. ‘De reputatie van een merk is immaterieel van aard, maar daardoor zeker niet minder belangrijk. Bovendien is het lastig te managen.’ Steeds meer organisaties zien in dat omzetverlies na een incident een grotere bedreiging kan vormen dan de fysieke schade zelf, aldus Van Nuland. Hoewel ook 'onderbreking van de bedrijfsvoering' als toprisico wordt beschouwd, zegt 30 procent hier niet op voorbereid te zijn.

De volledige risico top 10:

1. Reputatieschade 2. Onderbreking bedrijfsvoering 3. Aansprakelijkheidclaims 4. Supply Chain risico's (onderbreking distributie- en bevoorradingsketen) 5. Marktomgeving 6. Wijzigingen wet- en regelgeving 7. Werving en behoud personeel 8. Financiële risico's 9. Fysieke schade 10. Fusies en overnames / falen van rampenplannen (gedeeld)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in