'Impact Postbus 51-campagnes in 2006 verbeterd'


Dat concludeert de Dienst Publiek en Communicatie (onderdeel van de Rijksvoorlichtingsdienst), in de Jaarevaluatie Postbus 51-campagnes, die deze week aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. In 2006 werden in totaal 32 Postbus 51-campagnes gevoerd door 9 ministeries.
Ten opzichte van 2005 daalden de bestedingen rondom de Postbus 51-campagnes met 12 pct van gemiddeld € 610.086 euro per campagne in 2005 naar € 535.809 euro in 2006.
Ondanks de lagere gemiddelde mediabestedingen per campagne, laat de werking van de campagnes in 2006 volgens de RVD een aantal positieve ontwikkelingen zien. Zo is de herinnering van Postbus51-campagnes in de loop der jaren naar eigen zeggen gestegen van rond de 40 pct naar 59 pct in 2006.
De waardering voor de campagnes is voor het eerst licht gedaald, naar 6,9. In 2006 zijn volgens de RVD bij 80 pct van de campagnes ‘aantoonbare effecten gerealiseerd op kennis, houding of gedrag’. Campagnes die aanzienlijke effecten weten te realiseren zijn vaak nieuwe campagnes met een grote mediadruk of campagnes waarbij de interesse in het campagneonderwerp redelijk hoog is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSinds 1999 onderzoekt de Dienst Publiek en Communicatie de resultaten van de Postbus 51-campagnes. Kritiek op het nut van overheidscampagnes is er regelmatig. Begin dit jaar nog werd de werking van Postbus 51 bekritiseerd in een boek waaraan ook het hoofd campagnemanagement van de RVD een bijdrage leverde. Dat boek zorgde ook binnen de RVD voor discussie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid