Overslaan en naar de inhoud gaan

Hogeschool Inholland blijft dramatisch scoren bij HBO-opleidingen Communicatie

Aldus de Keuzegids HBO 2018, die communicatieopleidingen de maat neemt
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Hogeschool Inholland heeft het lek nog niet boven in de kwaliteit van zijn opleidingen Communicatie. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde Keuzegids HBO 2018. De opleiding Communicatie van de Inholland Den Haag bungelt andermaal onderaan met een score van 32. 

related partner content for mobile comes here

Ook Inholland Rotterdam en Diemen doen het niet goed, met scores van 36 en 44. In tegenstelling tot andere opleidingen zijn ook de rendementscijfers bij Inholland beneden peil, aldus de Keuzegids.

De Keuzegids HBO beoordeelt opleidingen jaarlijks op niveau, samenhang en persoonlijke aandacht en kansen op de arbeidsmarkt. Ze oordeelt dat de studenten bij Inholland niet het gevoel hebben het beste uit zichzelf te halen. Ze vinden de begeleiding en feedback van docenten mager. 

De problemen zijn het grootst bij de Haagse en de verschillende vestigingen van Inholland. De studenten vinden de studiebegeleiding penibel. Vooral de beschikbaarheid van begeleiders moet echt beter, aldus de Keuzegids. Ook het vaardighedenonderwijs valt heel wat te verbeteren.

InHolland: we verbeteren juist

Inholland zelf laat weten zich niet te herkennen in de cijfers. De hogeschool heeft juist een beoordeling achter de rug van de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie, en het beeld dat daaruit naar voren kwam, was heel wat positiever, aldus een woordvoerster van Inholland.  

‘Het eindoordeel was goed, en voor een onderdeel als “toetsing” zelfs excellent’, aldus de woordvoerster. De opleiding Communicatie heeft volgens haar de afgelopen jaren zeer systematisch gewerkt aan de verbetering van de opleiding. 

‘Die verbetering is ook terug te zien in onze de scores van de jaarlijkse landelijke studentenenquêtes. En zeer belangrijk, het is eind augustus dus ook bevestigd door de NVAO. Alleen bij de onderwijsondersteunende processen, zoals informatievoorziening en het op tijd uitdelen van roosters, kunnen we het beter doen.’

Algemene conclusies, weinig afhakers

De Keuzegids constateert dat er bij de algemene communicatieopleidingen weinig studenten afhaken in het eerste jaar. De rendementscijfers zijn bijna overal prima. En ook binnen de tijd afstuderen is bij de meeste opleidingen geen probleem. Daarnaast zijn experts van de NVAO tevreden over alle opleidingen. Breda, Groningen en Rotterdam bieden volgens hen de hoogste kwaliteit.

De studenten zijn minder eenduidig in hun oordeel, want de kwaliteitsverschillen tussen de opleidingen zijn groot. Almere is de enige topper. De studenten zijn over alle onderdelen tevreden. Breda, Ede en Leeuwarden hebben ook tevreden studenten. De beroepsvoorbereiding op deze hogescholen is dik in orde. Er is veel contact met de beroepspraktijk. 

Bij een zestal scholen hebben de studenten weinig complimenten, maar ook geen hele zware klachten.

Staande ovatie

Drie opleidingen lijken sterk op de reguliere studie communicatie, maar hebben ieder net een andere insteek. Amsterdam New School is een zeldzame hoogvlieger. De studenten geven hun opleiding op letterlijk elk punt een staande ovatie. Communicatiesystemen in Utrecht daarentegen heeft kritische studenten op elk aspect.

Het gros van de creative business-opleidingen krijgt negatieve oordelen. Alleen Breda is in orde. De studenten zijn blij met de lesinhoud en vinden het onderwijs stimulerend. Ook komen ze genoeg in aanraking met de beroepspraktijk.

De uitslagen:

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in