Hoax power vs Shell
Zwart randje
‘Crowdsourcing gone wrong’ kopt Mediabistro. Het gaat over de Shell website Artic Ready waar publiek gevraagd wordt om het enthousiasme over de Noordpoolboringen te uiten in zelfgemaakte advertenties. Het resultaat: ruim 700 zeer kritische uitingen. Dromerige ijslandschappen krijgen een zwart randje door teksten over uitroeiing van diersoorten en het smelten van ijskappen.
Als er dan ook nog een viral video furore maakt onder de titel #Shellfail, lijkt de PR-boot helemaal aan. Op een feestje van Shell wordt een dame ondergespoten met bruine vloeistof uit een model booreiland. Een lek in het systeem? Nee, een hoax, zo blijkt. Toen dit nieuws bekend werd, ging er een persbericht rond dat Shell de activisten een rechtszaak aan zouden doen. En ja, ook dit persbericht was een hoax.
Olielek op PR feestje
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Gewone-mensen-media
Waren ooit de Adbusters advertenties duidelijke spoofs, met de komst van gewone-mensen-media is het een stuk moeilijker te achterhalen wat nou ‘echte’ reclame is en wat niet. De site, het filmpje en het persbericht: gemaakt door Greenpeace, Yes Lab en Occupy. Een hoop creativiteit en verzamelde kennis over PR, reclame en (sociale) media tegenover de miljarden oliedollars van Shell. Het belooft een spannende strijd te worden.
bron: Financial Times, Ad Age, Mediabistro Agency Spy
Maak hier je eigen Shell Let's Go advertentie: arcticready.com/social
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid