Overslaan en naar de inhoud gaan

Een politieke Jochem de Bruin de verkiezingscampagne van JP

Een politieke Jochem de Bruin de verkiezingscampagne van JPWie lijkt op wie?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Is Jan Peter een kopie van Jochem? Of is Jochem een nagebootste Jan Peter?

related partner content for mobile comes here

Het was onvermijdelijk dat ik, als scheidend directeur communicatie van de Rabobank, dit soort vragen tijdens mijn verkiezingscampagne zou krijgen. Er past maar één antwoord op: ze zijn familie…

Voor wie het niet helemaal weet: de Rabobank - de bank waar ik bijna zes jaar geleden aan de slag ging als communicatieadviseur - profileert zich sinds enige tijd als een ogenschijnlijk ouderwetse ‘boerenleenbank’ die verrassend solide, bij de tijd en zelfs voorlijk is. Dat doet ze met behulp van een door-en-door frisse, Hollandse jongen, niet al te modieus, beetje houterig - Jochem de Bruin geheten - die met name in tv spotjes aan onwetend publiek uitlegt hoe goed die bank wel is.

Die campagne is, al zeg ik het zelf, een ongekend succes geworden. Het bleek een aansprekende manier om duidelijk te maken dat je je niet door schijn moet laten bedriegen. Wat op het eerste gezicht flets of zelfs wel een beetje truttig oogt, blijkt bij nadere kennismaking iets verrassends, iets verfrissends, iets vernieuwends te hebben.

Zo werd Jochem de Bruin de prins die Assepoester naar het bal bracht…

Kennelijk doet die succes story een heleboel mensen in en om ‘Den Haag’ aan Jan Peter Balkenende denken. Tenminste - afgaande op de vele vragen die ik er over krijg. Modelleren jullie die heel lang als stuntelig, houterig en af en toe zelfs als onbeholpen afgeschilderde minister-president naar het voorbeeld van Jochem de Bruin als een politicus die verrassend goed is, die ergens voor staat?

Dat type opmerkingen getuigt van een simplistische, zelfs verwrongen kijk op communicatie. Alsof je een bank, een partij of een lijsttrekker naar je hand kunt zetten. Alsof het marionetten zijn. Alsof je iets of iemand kunt boetseren. Alsof je een succesverhaal kunt ‘uitvinden’ en op Jan-en-Alleman kunt plakken.
Nee, waar het op aan komt is authenticiteit. Hoe ècht ben je? Speel je wel een rol die bij je past? Doe je niks oneigenlijks? Als je blijft wie je bent, kun je veel overtuigender uitleggen wat je te bieden hebt. Als je je niet anders voordoet dan wie je bent, kun je zelfs van je zwakte je kracht maken.

Er is één niet onbelangrijke voorwaarde: je moet wel iets in huis hebben. Wie geen boodschap, geen inhoud, geen identiteit heeft, wie niets te melden heeft, ontmaskert zichzelf binnen de kortste keren als praatjesmaker, gladjakker of gewoon leeg, hol vat.

De grootste communicatiestoornissen ontstaan juist daar waar bedrijven zowel als partijen zich een ander imago willen laten aanmeten, gebaseerd op - ja wat eigenlijk? Kijk in de verkiezingscampagne maar om je heen…

Jochem de Bruin en Jan Peter Balkenende hebben begrepen dat je je zelf moet blijven. Authenticiteit loont.

(Jan Schinkelshoek, scheidend directeur communicatie van de Rabobank, is kandidaat-Tweede Kamerlid voor het CDA.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in