Overslaan en naar de inhoud gaan

De geheimen van luxe

Waarom kopen mensen luxemerken? Omdat ze het beste van het beste willen hebben, of omdat ze zo een ‘luxe’-ervaring kunnen opdoen?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

(Luxe)merken fungeren als ‘justifiers’ bij het kopen. Ze verlenen de consument als het ware ‘toestemming’ om een dure aankoop te doen: ‘Dit is een kwaliteitsproduct, dus is het een verantwoorde aanschaf.’ Maar er is meer. Wie een luxemerk koopt wil in veel gevallen niet alleen iets waarmee zij - want driekwart van deze categorie kopers zijn vrouwen - voor de dag kan komen, maar vooral ook iets dat haar een speciale, ‘luxe’ ervaring bezorgt.

related partner content for mobile comes here

Deze ‘belevingsfactor’ speelt een doorslaggevende rol bij de koopbeslissing van met name de nieuwste generatie consumenten: de babyboomers die niet langer worden gedreven door materialisme, maar door de behoefte aan zingeving. De uitdaging voor marketeers van luxe merken is dus om zowel de (inhoudelijke) eigenschappen van het product te verkopen, als ook te appelleren aan het gevoel van de consument. Zo wordt het merk dé manier om bedrijfsstrategie en consumentenpsychologie met elkaar te verbinden.

En o ja, zoiets banaals als de prijs-kwaliteitverhouding speelt natuurlijk ook een rol bij de beslissing om een luxemerk aan te schaffen. Want de lol van het vinden van een koopje blijft een sterke motivator voor elke consument.
Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in