De geheimen van luxe
(Luxe)merken fungeren als ‘justifiers’ bij het kopen. Ze verlenen de consument als het ware ‘toestemming’ om een dure aankoop te doen: ‘Dit is een kwaliteitsproduct, dus is het een verantwoorde aanschaf.’ Maar er is meer. Wie een luxemerk koopt wil in veel gevallen niet alleen iets waarmee zij - want driekwart van deze categorie kopers zijn vrouwen - voor de dag kan komen, maar vooral ook iets dat haar een speciale, ‘luxe’ ervaring bezorgt.
Deze ‘belevingsfactor’ speelt een doorslaggevende rol bij de koopbeslissing van met name de nieuwste generatie consumenten: de babyboomers die niet langer worden gedreven door materialisme, maar door de behoefte aan zingeving. De uitdaging voor marketeers van luxe merken is dus om zowel de (inhoudelijke) eigenschappen van het product te verkopen, als ook te appelleren aan het gevoel van de consument. Zo wordt het merk dé manier om bedrijfsstrategie en consumentenpsychologie met elkaar te verbinden.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
En o ja, zoiets banaals als de prijs-kwaliteitverhouding speelt natuurlijk ook een rol bij de beslissing om een luxemerk aan te schaffen. Want de lol van het vinden van een koopje blijft een sterke motivator voor elke consument.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid