Overslaan en naar de inhoud gaan

‘CDA genereert in mei meeste online buzz’

CDA genereerde in de maand mei de meeste online aandacht voor zijn ‘merk’: de berichtgeving representeert maar liefst 28,9 miljoen euro…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bureau houdt in aanloop naar de verkiezingen op 12 september maandelijks bij welke politieke partijen de meeste buzz genereren in online en social media.

related partner content for mobile comes here

De online aandacht voor CDA wordt volgens de onderzoekers met name veroorzaakt door de grote hoeveelheid aandacht rond de lijsttrekkersverkiezing binnen de partij, die werd gewonnen door Sybrand van Haersema Buma. Ook GroenLinks eindigt hoog in de Clipit-peiling met een PR-waarde van 25,2 miljoen euro. De meeste berichtgeving gaat hier over de strijd om lijsttrekkerschap tussen Jolande Sap en Tofik Dibi.

Leidt veel berichtgeving dan direct tot een hoge merkwaarde? Nee, zo blijkt volgens de onderzoekers uit de positie van de PVV in de peiling. Na het CDA wordt over deze partij het meest bericht binnen online en social media. Maar in de top 10 eindigt de PVV echter op een vijfde plaats. Het sentiment en de mate van branding in de berichtgeving spelen hierbij een rol. De PVV komt namelijk in ruim 73 procent van de gevallen negatief naar voren in de online en social media berichten.

De SP daarentegen staat op een derde plaats in de top10 met een kleine hoeveelheid berichten. Dankzij een positieve tone of voice en online aandacht via sites met een groot bereik stijgt de PR-waarde van de SP naar 20,4 miljoen. SP creëert daarmee kwalitatieve merkwaarde die hen een plek op het erepodium bezorgt.

Infographic van de peiling:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in